L’Ajuntament de Lleida ha elaborat un pla per millorar la seguretat viària i reduir els accidents a la ciutat, especialment els atropellaments dels vianants. Aquest contempla tres línies d’actuació: primer, actuacions a la via pública; segon, reforç del control de trànsit a la ciutat i, tercer, una campanya divulgativa i educativa, implicant-hi els escolars de la ciutat, per tal de conscienciar els lleidatans que Lleida ha de ser una ciutat segura, especialment per als vianants i els ciclistes quan són els col·lectius més vulnerables de la mobilitat urbana.
Per la seva banda, Camps ha explicat que les actuacions a la via pública, que seran 138 en total, consisteixen en la posada en marxa de la proposta 6 del Pla de Mobilitat Urbana en relació a la protecció dels passos de vianants (millora d’ubicació, visibilitat, il·luminació, eliminació obstacles); en concret 110 passos; la millora de la seguretat a les rotondes semaforitzades; la instal·lació de passos elevats; bandes rugoses i noves cruïlles semaforitzades, després d’un procés previ de diagnòstic i avaluació de tots el passos de vianants de la ciutat (un total de 2.211) per detectar problemes d’ubicació o visibilitat, incidències tècniques i/o grau de sinistralitat.
En concret les 138 actuacions a la via pública es desglossen de la següent manera:
– Millora de 4 rotondes semaforitzades per tal de donar més seguretat als vianants: (Cos-Gayon, Rovira Roure-Pinyana, LL-11 Miquel Batllori; Av. Garrigues-Agustins);
– Semaforització de 2 noves cruïlles (LL-11 rotonda cementiri i Av. Garrigues-Av. València);
– Instal·lació de 4 passos elevats nous (Passatge Amsterdam-Plaça Magnòlies, Av. Sant Pere, Av. Pla d’Urgell i Av. València)
– Instal·lació de 12 bandes rugoses: Carrer Almeria amb carrer Font Nova, C. Joc de la Bola – Alcalde Pujol, Av. Llibertat, Alcalde Recasens – Av. Llibertat, Rambla Corregidor Escofet amb carrer Terrassa, Rambla Corregidor Escofet amb carrer Sabadell, Rambla Corregidor Escofet amb carrer Enric Pubill, Rambla Corregidor Escofet amb carrer Camí de Corbins, Rambla Corregidor Escofet amb Carrer Pere de Cavassèquia, Carrer Tarragona amb carrer Ramon Argilés, Av. Segre cantonada carrer General Britos, Carrer Palauet cantonada carrer Àger.
– Habilitar 110 passos de vianants protegits amb pilones, illes d’estacionament de motos i aparca-bicis, per tal de donar més seguretat als vianants ja que es millora la visibilitat tant dels conductors com de les persones que creuen. A més, es prohibirà l’estacionament a 12 cantonades per reforçar la visibilitat.
– Ampliació de les zones 30 i carrers per a vianants als entorns escolars segurs amb 4 noves actuacions de forma immediata (en concret als col·legis Ginesta, Mirasan, Episcopal i EB El Gargot),i millora de la senyalització a la ciutat.
– Radars i semàfors vermells per limitar la velocitat: En un termini de dos mesos ha d’estar funcionant el programa de control i regulació de la velocitat a la ciutat, amb la instal·lació de tres radars fixos, un de mòbil i tres ‘semàfors-vermells’.
Més controls de la Guàrdia Urbana
La tinent d’alcalde i regidora de Seguretat Ciutadana, Sara Mestres, ha explicat que la Guàrdia Urbana incrementarà amb 10 agents els efectius destinats a la vigilància de la Seguretat del Trànsit, que sumats als 53 que ja estan assignats a la pròpia Divisió de Trànsit, faran un total de 63 agents. Es dedicaran, especialment, a corregir les infraccions greus, sobretot aquelles que poden comportar un perill per a la seguretat del trànsit, com són les dobles fileres, les parades al carril bus, els estacionament en llocs que dificultin la visibilitat dels conductors i vianants, realització de girs prohibits, presència estàtica en les vies de més intensitat de trànsit en hores punta i controls de velocitat, alcoholèmia i documentació, així com la utilització dels sistemes de protecció necessaris per reduir les conseqüències pròpies de la lesivitat, en cas d’accident (cinturó, sistemes de retenció infantil i casc protector).
També s’intensificaran els controls sobre els vehicles de dues rodes, aturant als ciclistes que no portin casc, per tal d’informar-los sobre les conseqüències que poden sofrir en cas d’una caiguda. A les motocicletes se’ls controlarà que portin el casc, que duguin l’assegurança vigent, se’ls hi demanarà la documentació i es controlaran les velocitats.
Es preveu augmentar els controls d’alcoholèmia i els controls de velocitat a les vies principals de la ciutat. Així mateix, s’augmentarà la vigilància en els punts de la ciutat amb més volum de trànsit i en aquelles hores amb més intensitat de circulació de la ciutat, amb presència estàtica dels agents, i especialment en aquelles cruïlles o vies de circulació on s’han produït major nombre d’accidents.