La Fundació ‘la Caixa’, en col·laboració amb la Fundación José Manuel Lara, organitza una nova edició a partir d’aquest dimarts 18 d’abril, del cicle Paraules de Ciència a CaixaForum Lleida, que busca acostar la ciència a la societat i oferir diferents recursos de divulgació. En un format àgil i participatiu, on es parlarà sobre com les matemàtiques ens ajuden a desmuntar les boles, fer un recorregut per l’evolució humana, emprendre un viatge a través de la física quàntica i les seves aplicacions i també per les teories conegudes (i desconegudes) que va postular Einstein. Tot això, gràcies a tertúlies entre científics i especialistes en divulgació científica, que comentaran junts temes d’actualitat i, amb les seves paraules, ens ajudaran a entendre una mica més el món.
Al cicle hi participaran els científics Clara Grima, José María Bermúdez de Castro, Sonia Fernández-Vidal i Luis Navarro Veguillas, i, que seran entrevistats per José A. Prado, Sandra Ortonobes Bassas, Igancio Crespo i José Luis Crespo, respectivament.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Paradoxes, miratges, boles i males companyies
Si hi ha alguna cosa bona que puguem aprofitar de la terrible pandèmia de COVID-19 podria ser que, una vegada més, les matemàtiques han demostrat la seva eficiència per analitzar-ne les dades. La immensa majoria de la població ha entès que els models matemàtics són imprescindibles en esdeveniments com aquest. Però no tan sols això, també les matemàtiques ens ajuden a analitzar comportaments negacionistes o estudiar la transmissió de boles a les xarxes socials.
En aquesta sessió que tindrà lloc el dimarts 18 d’abril a les 19.00 hores, la doctora en Matemàtiques Clara Grima serà entrevistada pel també matemàtic José A. Prado Bassas sobre com ens podem entendre fent servir la teoria de grafs. I empatia, és clar. Això sempre.
Evolució humana: arbre o xarxa?
En aquesta nova sessió del cicle tindrem el paleoantropòleg José María Bermúdez de Castro, que revelarà el dimarts 25 d’abril a les 19.00 hores, algunes de les claus de l’evolució humana des dels nostres inicis a l’Àfrica fa set milions d’anys fins avui. En aquesta xerrada, moderada per la divulgadora científica Sandra Ortonobes, es parlarà sobre qui som i d’on venim, i s’explicarà per què la filogènia dels primats és un arbre amb molts ponts que sembla més una xarxa evolutiva.
Al llarg de la tertúlia sortiran a la llum els últims descobriments relacionats amb els homínids, incloent-hi alguna hipòtesi sobre el que ens presenta el futur a curt termini. I, per descomptat, coneixerem en primícia les novetats amb les quals ens ha sorprès la recent campanya d’excavacions paleontològiques fetes als jaciments de la serra d’Atapuerca, declarats patrimoni de la humanitat per la Unesco l’any 2000 per la seva rellevància científica.
Quàntica: la realitat supera la ficció
La doctora en Física Sonia Fernández-Vidal ens ajudarà a descobrir els principis bàsics de la física quàntica i les aplicacions que té actualment el dimarts 2 de maig a les 19.00 hores. En una amena tertúlia moderada pel divulgador científic Ignacio Crespo, aprendrem com es comporten les partícules més petites que els àtoms, anomenades fonamentals.
També ens endinsarem en l’essència de la matèria per entendre millor el món, i farem un viatge fins al laboratori d’investigació de partícules elementals més important del món, l’Organització Europea per a la Recerca Nuclear, més coneguda com a CERN, i sabrem què s’hi investiga actualment, com funciona i què es podria aconseguir amb la física quàntica en el futur.
A propòsit d’Einstein
En aquesta sessió parlarem d’Einstein amb el físic Luis Navarro Veguillas. A través d’una interessant tertúlia dirigida pel divulgador científic José Luis Crespo, que tindrà lloc el dimarts 9 de maig a les 19.00 hores, farem un viatge per les teories conegudes (i desconegudes) que va postular el gran científic alemany. Durant la xerrada, coneixerem estudis importants, per exemple, sobre l’efecte fotoelèctric o el moviment brownià, que van ajudar la ciència tant o més que la relativitat.
D’una manera fàcil i amena, arribarem a entendre aquests conceptes científics i descobrirem com el GPS, el televisor o el làser no haurien estat possibles sense les publicacions d’Albert Einstein. Com sempre, i seguint la línia del programa, durant la sessió es respondran totes les preguntes i tots els dubtes que tinguin els assistents, i, per acabar, es recomanaran recursos de divulgació i llibres amens que ajuden a entendre millor les anàlisis científiques d’aquest geni de la física.