Saps quins drets tens davant de situacions com l’apagada? T’informem!

Comparteix

Una apagada elèctrica sense precedents ha deixat completament a les fosques la península Ibèrica durant més de deu hores. Aquest tall massiu de subministrament ha afectat milions de ciutadans a Espanya i Portugal, paralitzant la mobilitat, les comunicacions i serveis bàsics. Ara que la normalitat comença a restablir-se, sorgeixen moltes preguntes: qui es farà càrrec dels danys ocasionats? Hi haurà compensacions? I si és així, a qui corresponen?





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Segons les primeres informacions, tot dependrà de la causa de l’apagada. Si s’acaba determinant que ha estat provocada per una circumstància extraordinària o de força major, els consumidors no tindran dret a cap indemnització. Per això, l’OCU, juntament amb DECO (Portugal) i l’organització europea Euroconsumers, ha demanat als presidents d’Espanya, Portugal i la Comissió Europea una investigació rigorosa per aclarir-ne les causes. Els danys ocasionats són nombrosos i afecten tant persones com béns materials. S’han registrat incidents com lesions derivades d’accidents, problemes greus d’atenció a persones malaltes o amb mobilitat reduïda, aliments espatllats, electrodomèstics malmesos per pujades de tensió i la cancel·lació de serveis contractats, entre molts altres.

Els experts recomanen revisar les pòlisses d’assegurança per veure quines cobertures poden aplicar-se segons el cas: assegurances de llar, vida, salut, viatges o automobilístiques. Per exemple, si l’apagada va provocar un accident laboral o “in itinere”, les assegurances corresponents podrien cobrir els danys. Els viatges també s’han vist fortament afectats. El servei ferroviari es va interrompre durant tot el dia i molts passatgers van quedar atrapats. En aquests casos, els usuaris tenen dret a la devolució del bitllet o a la reubicació en un altre mitjà de transport, però no a compensacions econòmiques, segons estableix la normativa europea en cas de circumstàncies extraordinàries. Tanmateix, les empreses han d’oferir assistència bàsica com aliments, begudes o allotjament si cal.




Pel que fa als danys materials a la llar, cal guardar proves com fotografies, informes tècnics o tiquets de compra per reclamar. I tot i que els consumidors podrien rebre un descompte de fins al 10% en la factura anual de llum, aquest es farà efectiu com a molt aviat al primer trimestre del 2026 i en molts casos suposarà una compensació mínima. En definitiva, tot està pendent de saber què ha originat l’apagada. Fins que no hi hagi un informe oficial, no es podrà establir si part dels danys hauran de ser assumits per les companyies elèctriques.

Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.
Societat

Saps quins drets tens davant de situacions com l’apagada? T’informem!

Comparteix

Una apagada elèctrica sense precedents ha deixat completament a les fosques la península Ibèrica durant més de deu hores. Aquest tall massiu de subministrament ha afectat milions de ciutadans a Espanya i Portugal, paralitzant la mobilitat, les comunicacions i serveis bàsics. Ara que la normalitat comença a restablir-se, sorgeixen moltes preguntes: qui es farà càrrec dels danys ocasionats? Hi haurà compensacions? I si és així, a qui corresponen?





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Segons les primeres informacions, tot dependrà de la causa de l’apagada. Si s’acaba determinant que ha estat provocada per una circumstància extraordinària o de força major, els consumidors no tindran dret a cap indemnització. Per això, l’OCU, juntament amb DECO (Portugal) i l’organització europea Euroconsumers, ha demanat als presidents d’Espanya, Portugal i la Comissió Europea una investigació rigorosa per aclarir-ne les causes. Els danys ocasionats són nombrosos i afecten tant persones com béns materials. S’han registrat incidents com lesions derivades d’accidents, problemes greus d’atenció a persones malaltes o amb mobilitat reduïda, aliments espatllats, electrodomèstics malmesos per pujades de tensió i la cancel·lació de serveis contractats, entre molts altres.

Els experts recomanen revisar les pòlisses d’assegurança per veure quines cobertures poden aplicar-se segons el cas: assegurances de llar, vida, salut, viatges o automobilístiques. Per exemple, si l’apagada va provocar un accident laboral o “in itinere”, les assegurances corresponents podrien cobrir els danys. Els viatges també s’han vist fortament afectats. El servei ferroviari es va interrompre durant tot el dia i molts passatgers van quedar atrapats. En aquests casos, els usuaris tenen dret a la devolució del bitllet o a la reubicació en un altre mitjà de transport, però no a compensacions econòmiques, segons estableix la normativa europea en cas de circumstàncies extraordinàries. Tanmateix, les empreses han d’oferir assistència bàsica com aliments, begudes o allotjament si cal.




Pel que fa als danys materials a la llar, cal guardar proves com fotografies, informes tècnics o tiquets de compra per reclamar. I tot i que els consumidors podrien rebre un descompte de fins al 10% en la factura anual de llum, aquest es farà efectiu com a molt aviat al primer trimestre del 2026 i en molts casos suposarà una compensació mínima. En definitiva, tot està pendent de saber què ha originat l’apagada. Fins que no hi hagi un informe oficial, no es podrà establir si part dels danys hauran de ser assumits per les companyies elèctriques.

Consulta quin torna a ser el municipi amb més renda per càpita de Catalunya
Voleu anar a Port Aventura? Arriben novetats sobre la vaga!

Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.