Els treballs arqueològics de control en el desenvolupament d’unes obres a Tàrrega han permès localitzar restes d’ossos. L’excavació metodològica i documentació les ha pogut interpretar com a pertanyents a dues inhumacions de la necròpolis medieval jueva coneguda com les Roquetes. Fins al moment s’ha confirmat la localització de restes òssies corresponents a dos enterraments en fosses individuals i no es descarta trobar-ne més. Les intervencions arqueològiques, amb suport de Museu de Tàrrega Urgell, es fan amb permís de Cultura. Les fosses comunes de les Roquetes són considerades els únics testimonis d’avalots contra la comunitat jueva durant l’edat mitjana localitzats a Catalunya.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
La catalogació i documentació de les restes òssies per part de l’empresa responsable dels treballs, Baula Recerca Arqueològica SL, permetrà ampliar la investigació historiogràfica existent sobre la necròpoli jueva targarina. Els treballs es van iniciar a finals de juliol i, després d’una aturada de les obres, es van reprendre el 21 d’agost, essent en aquesta darrera fase quan s’han localitzat els enterraments.
L’equip d’arqueologia no descarta localitzar més inhumacions, donat que la intervenció es realitza en un indret pròxim a zones excavades l’any 2007 amb una important presència d’enterraments que dataven d’entre els segles XIV i XV. Les arqueòlogues estudiaran els cossos localitzats per aprofundir en els costums funeraris de l’època, edats, aspectes entorn, salut i, en alguns casos, possibles causes de la mort.
A la primera excavació a les Roquetes, duta a terme l’any 2007, es van localitzar un total de 182 enterraments individuals i 69 individus enterrats en 6 fosses comunes. Els esquelets dels individus enterrats a les fosses comunes presentaven clars indicis de violència. Així doncs, corresponien a les víctimes del sagnant atac al call jueu de Tàrrega registrat l’any 1348, en ple episodi de pesta negra a Europa.
Algunes peces recuperades a les Roquetes formen part actualment de l’exposició permanent ‘Tragèdia al Call – Tàrrega 1348’, que la capital de l’Urgell va inaugurar l’any 2014. En aquest sentit, els investigadors també volen esbrinar si les restes que han aparegut ara podrien correspondre al moment posterior a l’esmentat assalt al call. És a dir, a la població jueva que va sobreviure a aquest episodi i a les famílies jueves que es van instal·lar de nou al call després de l’atac. Les víctimes possiblement moririen per causes naturals.