Què fer davant un ciberatac?
Segons informa l’OCU, s’està investigant la possible filtració. Encara que sembla que les bases de dades no contenien credencials d’accés o contrasenyes de banca per internet, has d’anar amb compte sempre amb el possible ús de les teves dades personals en operacions fraudulentes.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Les teves dades són importants
Tingues especial compte amb els correus electrònics, SMS o trucades de telèfon que suplanten la identitat d’empreses o organismes públics per a aconseguir les teves dades bancàries i fer càrrecs a la teva costa, fins i tot fent-se passar per empleats de Telefònica.
Què fer? Quins són els teus drets?
En el cas de confirmar-se la filtració de dades, des d’OCU instem a Telefònica a avisar personalment als clients afectats sobre el tipus d’informació filtrada i els riscos associats.
Et recordem que cap pagament efectuat sota els efectes d’un engany podrà ser considerat com autoritzat i, per tant, l’entitat bancària haurà de reemborsar-t’ho de manera automàtica. I és que l’Autoritat Bancària Europea no sols defineix com a fraudulentes les transaccions de pagament no autoritzades, també aquelles en les quals es va manipular al pagador per a admetre una ordre de pagament. Encara més, el mateix Codi Civil, en l’article 1.265 i següents considera que el consentiment serà nul si es presta per error.
Per això també demanem al Banc d’Espanya que sancioni a les entitats financeres que, una vegada informades del frau, neguin el reemborsament automàtic dels diners sostrets. Considerem que la càrrega de la prova no ha de recaure en el consumidor, sinó en els proveïdors de serveis de pagament, que són els qui tenen les eines per a prevenir i limitar els fraus, com la verificació de l’IBAN amb el nom del beneficiari o els protocols KYC.