Societat

Preocupant: Alerten de l’escassetat crítica de docents

Comparteix

Més del 90% de l’escassetat estimada de docents fins al 2030 a Europa i Amèrica del Nord per aconseguir una educació primària i secundària universal -equivalent a 4,8 milions de docents- és deguda a l’abandonament de la professió, segons l’Informe Mundial sobre el Personal Docent publicat per la UNESCO i la Fundació SM. La sobrecàrrega laboral, els baixos salaris, la manca de reconeixement i les jubilacions explicarien aquesta escassetat “crítica”. La situació és especialment preocupant a la secundària, on es preveu una escassetat de fins a 3,1 milions de docents fins al 2030. L’informe alerta que més del 20% del personal docent a Espanya treballa amb contactes anuals o de duració determinada -16% a la Unió Europea-.





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

El cap de la secció de Desenvolupament Docent de la UNESCO i de la secretaria de l’Equip Especial Internacional sobre Docents per a l’Educació 2030, Carlos Vargas, ha afirmat que no es tracta d’una qüestió de números sinó que és un “desafiament sistèmic i multidimensional” i ha reivindicat que fa falta una resposta política integral, coherent i coordinada. A escala mundial, s’estima una escassetat de 44 milions de docents per aconseguir l’educació universal el 2030. Al mateix temps, la taxa global d’abandonament de la professió gairebé s’ha duplicat, passant del 4,6% el 2015 a més del 9% el 2022.

En el cas d’Espanya, l’informe apunta a l’escassetat significativa en àrees com matemàtiques, Formació Professional, llengües autonòmiques i filosofia. El 2023, més de 720 places de professorat de matemàtiques van quedar sense cobrir, segons el Monitor d’Educació i la Formació de la Unió Europea. Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), només el 2,28% dels joves graduats obtenen títols en ciència, tecnologia, enginyeria o matemàtiques. L’estudi apunta també que els salaris més alts que s’ofereixen en altres sectors fa que la disponibilitat de professors en aquestes àrees continuï sent limitada.

Pel que fa a la inestabilitat laboral, la temporalitat augmenta entre els menors de 30 anys en comparació amb els que superen els 50. D’altra banda, una anàlisi de la Fundació SM mostra que dos de cada cinc docents s’enfronta a la seva feina amb distanciament i indiferència, i gairebé la meitat es mostra neutral davant la possibilitat d’abandonar la professió. A més, un de cada tres ha expressat haver perdut la motivació i la il·lusió, i dos de cada cinc mostren símptomes compatibles amb l’esgotament, ansietat o depressió.




Solucions

Davant d’aquesta realitat, la UNESCO, la Fundació SM i la Secretaria de l’Equip Especial sobre Docents han elaborat un decàleg que presenta deu condicions clau per garantir una educació inclusiva, de qualitat i al llarg de la vida. Aquest comença afirmant que s’ha de cuidar el benestar integral dels docents, millorar les condicions de treball d’aquest sector, reforçar l’atenció tutorial i l’acompanyament psicopedagògic a docents, crear una cultura col·laborativa i donar suport a l’autonomia i la llibertat acadèmica dels equips docents. El decàleg també inclou assegurar entorns educatius inclusius, equitatius, segurs i saludables, crear un model de desenvolupament professional que sigui atractiu, amb salaris segons la responsabilitat que exigeix la tasca educativa, establir polítiques d’equitat de gènere i de diversitat cultural i propiciar una major implicació dels equips docents en l’estratègia educativa mitjançant el diàleg social.

Consulta el temps que farà aquest Sant Jordi: No et quedis a casa!
Ja se sap quan se celebrarà el funeral del Papa Francesc

Últimes Noticies

També et pot interessar

Preocupant: Alerten de l’escassetat crítica de docents

Comparteix

Més del 90% de l’escassetat estimada de docents fins al 2030 a Europa i Amèrica del Nord per aconseguir una educació primària i secundària universal -equivalent a 4,8 milions de docents- és deguda a l’abandonament de la professió, segons l’Informe Mundial sobre el Personal Docent publicat per la UNESCO i la Fundació SM. La sobrecàrrega laboral, els baixos salaris, la manca de reconeixement i les jubilacions explicarien aquesta escassetat “crítica”. La situació és especialment preocupant a la secundària, on es preveu una escassetat de fins a 3,1 milions de docents fins al 2030. L’informe alerta que més del 20% del personal docent a Espanya treballa amb contactes anuals o de duració determinada -16% a la Unió Europea-.





 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

El cap de la secció de Desenvolupament Docent de la UNESCO i de la secretaria de l’Equip Especial Internacional sobre Docents per a l’Educació 2030, Carlos Vargas, ha afirmat que no es tracta d’una qüestió de números sinó que és un “desafiament sistèmic i multidimensional” i ha reivindicat que fa falta una resposta política integral, coherent i coordinada. A escala mundial, s’estima una escassetat de 44 milions de docents per aconseguir l’educació universal el 2030. Al mateix temps, la taxa global d’abandonament de la professió gairebé s’ha duplicat, passant del 4,6% el 2015 a més del 9% el 2022.

En el cas d’Espanya, l’informe apunta a l’escassetat significativa en àrees com matemàtiques, Formació Professional, llengües autonòmiques i filosofia. El 2023, més de 720 places de professorat de matemàtiques van quedar sense cobrir, segons el Monitor d’Educació i la Formació de la Unió Europea. Segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), només el 2,28% dels joves graduats obtenen títols en ciència, tecnologia, enginyeria o matemàtiques. L’estudi apunta també que els salaris més alts que s’ofereixen en altres sectors fa que la disponibilitat de professors en aquestes àrees continuï sent limitada.

Pel que fa a la inestabilitat laboral, la temporalitat augmenta entre els menors de 30 anys en comparació amb els que superen els 50. D’altra banda, una anàlisi de la Fundació SM mostra que dos de cada cinc docents s’enfronta a la seva feina amb distanciament i indiferència, i gairebé la meitat es mostra neutral davant la possibilitat d’abandonar la professió. A més, un de cada tres ha expressat haver perdut la motivació i la il·lusió, i dos de cada cinc mostren símptomes compatibles amb l’esgotament, ansietat o depressió.




Solucions

Davant d’aquesta realitat, la UNESCO, la Fundació SM i la Secretaria de l’Equip Especial sobre Docents han elaborat un decàleg que presenta deu condicions clau per garantir una educació inclusiva, de qualitat i al llarg de la vida. Aquest comença afirmant que s’ha de cuidar el benestar integral dels docents, millorar les condicions de treball d’aquest sector, reforçar l’atenció tutorial i l’acompanyament psicopedagògic a docents, crear una cultura col·laborativa i donar suport a l’autonomia i la llibertat acadèmica dels equips docents. El decàleg també inclou assegurar entorns educatius inclusius, equitatius, segurs i saludables, crear un model de desenvolupament professional que sigui atractiu, amb salaris segons la responsabilitat que exigeix la tasca educativa, establir polítiques d’equitat de gènere i de diversitat cultural i propiciar una major implicació dels equips docents en l’estratègia educativa mitjançant el diàleg social.

Últimes Noticies

També et pot interessar