Les dues grans fruites de l’estiu, el meló i la síndria, tornen a ser notícia aquest any per l’augment notable dels seus preus. Tot i que enguany no sembla que arribin als rècords històrics del 2023, el cert és que comprar una d’aquestes peces al supermercat suposa una despesa considerable per a moltes llars. Segons les dades recollides fins ara, aquest mes de juliol el preu d’un meló d’uns 2,3 kg pot rondar els 4 euros, mentre que el d’una síndria de 5 o 6 kg pot acostar-se als 6 o fins i tot 7 euros. Xifres que, malgrat ser una mica més baixes que les de fa dos estius, continuen sent molt superiors a les que es registraven fa només una dècada.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
El preu dels melons, per exemple, s’ha encarit gairebé un 47% des del 2015, segons es pot observar en l’evolució del preu mitjà del quilo de meló “piel de sapo” i de síndria. Entre el 2015 i el 2021, el preu mitjà del quilo de síndria es va situar al voltant dels 0,845 euros, mentre que ara és previsible que sigui aproximadament un 30% més car. Aquest increment sostingut té diverses causes. D’una banda, l’alça dels costos de producció, com els fertilitzants, el combustible o l’electricitat, que va disparar els preus especialment el 2022 i el 2023. D’altra banda, fenòmens meteorològics adversos com les granissades i les sequeres van reduir l’oferta, provocant que el 2023 es registressin els preus més alts de la sèrie: síndries a 3,5 euros el quilo i melons a 4,5 euros el quilo.
Aquest 2025, tot apunta que tornarem a tenir un estiu de fruita cara. Els preus van començar la temporada, al maig i juny, més alts del que és habitual i, tot i que al juliol han baixat lleugerament, no ho han fet amb la força d’altres anys. De fet, durant la segona quinzena de juny es van situar com els més elevats de tota la sèrie històrica per a aquestes dates. Així, és previsible que el preu mitjà de síndries i melons aquest estiu superi el del 2024, però sense arribar als extrems del 2023. Encara que ara mateix podem trobar síndries entre 0,90 i 1,4 euros el quilo, i melons entre 1 i 1,7 euros el quilo, continuen sent preus alts respecte al que era habitual fa pocs anys.
Davant d’aquesta nova normalitat, amb uns preus notablement més cars que en el passat, triar bé la fruita esdevé més important que mai per aprofitar cada cèntim invertit. A més, cal tenir en compte la marcada estacionalitat d’aquests productes: acostumen a començar la temporada amb preus elevats, que baixen durant el juliol i tornen a pujar lleugerament a finals d’agost, però no tant com a l’inici. Tot plegat confirma una tendència que sembla irreversible: les fruites estrella de l’estiu ja no tornaran als preus d’abans del 2020, i el consumidor haurà d’adaptar-se a aquesta nova realitat al mercat. Mentrestant, meló i síndria continuen sent sinònim de sol i alegria, tot i que ara costen força més d’aconseguir.