El Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) ha tornat a donar la raó al Ministeri de Drets Socials i Consum en la seva lluita contra la publicitat irregular d’allotjaments turístics. El tribunal ha avalat les resolucions que obliguen Airbnb a retirar milers d’anuncis il·legals de pisos turístics, concretament gairebé 35.000 publicacions sense la llicència corresponent. Algunes d’elles a Catalunya.
La multinacional havia recorregut aquesta mesura cautelar. Però el TSJM ha denegat el recurs, com ja va fer al maig davant un primer intent de la companyia. Segons el govern, és el segon cop que la justícia confirma les actuacions de Consum davant Airbnb.
En total, el ministeri ha instat la plataforma a retirar 65.000 anuncis mitjançant tres resolucions. La primera, de 5.800 anuncis, ja va ser avalada al maig. La segona, de 34.728, és la que ara s’ha confirmat. I la tercera, amb la resta, no ha estat recorreguda. Després del primer aval judicial i les ordres de Consum, Airbnb va retirar tots aquests anuncis el juliol passat.
Segons el govern espanyol, els 65.000 anuncis il·legals detectats a Airbnb incorren en tres irregularitats principals. Per una banda, no inclouen el número de llicència obligatori. Altres mostren números que no corresponen als expedits per les autoritats. O bé no especifiquen la naturalesa jurídica dels arrendadors (si són professionals o particulars).
Tot i això, Airbnb ha qualificat la resolució de “victòria”. En aquest sentit, han argumentat que fins a l’1 de juliol del 2025 no existia obligació legal de mostrar el número de registre, moment en què va entrar en vigor el nou reial decret. La companyia ha subratllat que des de principis d’any més de 70.000 anuncis ja incorporen el número de registre i assegura col·laborar amb el Ministeri d’Habitatge i Agenda Urbana per facilitar l’aplicació del nou sistema.










