El 2025 ha estat un any especialment dur per a les comarques de Ponent. Marcat per una concatenació de crisis climàtiques, socials i econòmiques que han impactat de ple en la pagesia, la seguretat i el teixit productiu del territori. Les 19 pedregades registrades entre l’abril i l’octubre han deixat collites malmeses en major o menor grau. Configurant una de les pitjors campanyes que es recorden. Segons l’ADV Terres de Lleida i el Meteocat, la temporada ha estat de rècord. Amb pedres de fins a tres centímetres i un avançament del calendari atribuït al canvi climàtic.
Aquest context advers va coincidir amb un inici d’any marcat per la tensió entre el sector agrari i l’administració. El gener, el Gremi de la Pagesia Catalana va desconvocar els talls de carretera previstos després d’assolir un acord amb el Departament d’Agricultura. El qual incloïa 19 mesures per alleugerir la situació del camp, des de millores fiscals fins a ajudes per adversitats climàtiques. Tot i això, el malestar no s’ha esvaït del tot.
Notícies destacades en l’àmbit econòmic i territorial
La primavera va portar també notícies destacades en l’àmbit econòmic i territorial. Com l’autorització del complex comercial Promenade Lleida a Torre Salses, envoltat de polèmica per l’oposició del comerç local. Paral·lelament, el pantà de Rialb va assolir per primera vegada en 25 anys nivells gairebé màxims, un fet excepcional després d’anys de sequera.
L’estiu va ser especialment tràgic. L’1 de juliol, l’incendi de Torrefeta i Florejacs va causar dues víctimes mortals i es va convertir en el més virulent de la campanya. Amb una velocitat de propagació sense precedents. Pocs dies després, la sinistralitat a les carreteres de Ponent es va disparar, amb vuit morts fins a principis d’agost. Fet que va obligar a intensificar els controls policials. A l’agost, la mort d’un temporer de 61 anys mentre collia fruita a més de 40 graus va reobrir el debat sobre les condicions laborals al camp.
L’àmbit de la seguretat
En l’àmbit de la seguretat, l’any ha registrat tres crims i dos homicidis, inclòs l’assassinat d’un mosso d’esquadra a Lleida, un fet que va commocionar la ciutat. Al sector porcí, el brot de pesta porcina africana detectat a Collserola va provocar una caiguda dels preus a Mercolleida, tot i no afectar directament cap explotació.
El 2025 acaba amb dos elements clau: el fracàs de l’acord per modernitzar el canal d’Urgell, rebutjat per la majoria de regants pel seu elevat cost, i un canvi històric a la Universitat de Lleida, amb la presa de possessió de Maria Àngels Balsells com a primera rectora. Un any intens i convuls que deixa reptes majúsculs de cara al futur de Ponent.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







