L’Aplec del Caragol de Lleida ha fet un nou pas per reduir les molèsties als veïns. Les dades de verificació acústica de l’edició 2026 mostren que el soroll de l’Aplec del Caragol a Lleida s’ha mantingut per sota dels 80 decibels a les façanes dels edificis més propers al recinte.
L’estudi ha estat elaborat per l’empresa Acústics Ambient SL en el marc del pla de control acústic impulsat per la Federació de Colles de l’Aplec del Caragol (Fecoll).
Reducció de l’impacte acústic
Els controls es van dur a terme durant tot el cap de setmana de la festa. A més, es van efectuar sonometries nocturnes en diversos punts considerats sensibles. Entre aquests espais hi ha habitatges situats al Camí de Picos, a l’avinguda de Josep Tarradellas i a l’avinguda de Victoriano Muñoz.
Segons l’informe, en cap moment es van superar els 80 dB a les façanes dels edificis adjacents al recinte.
Els veïns asseguren que han descansat millor
Durant les comprovacions nocturnes, els tècnics també van recollir impressions dels residents de la zona. Alguns veïns van destacar una millora respecte a altres edicions. De fet, diversos testimonis van assegurar que aquest any no han notat vibracions als vidres i que han pogut descansar millor.
Aquestes valoracions coincideixen amb les dades recollides pels equips de mesura durant els dies de celebració.
Més control sobre els equips de so
La reducció del soroll s’ha aconseguit gràcies a diferents mesures implantades enguany. Entre elles destaca una vigilància més estricta dels horaris i dels nivells d’emissió sonora. Així, la música enregistrada ha passat de 90 a 89 decibels, mentre que les actuacions en directe s’han limitat a 94 decibels.
A més, la Fecoll ha tornat a inspeccionar i precintar els equips de so de totes les colles per garantir el compliment de les limitacions establertes.
La Fecoll ja treballa en noves millores
El president de la Fecoll, Ferran Perdrix, ha agraït la implicació de les colles per fer compatible la festa amb el benestar dels veïns. Paral·lelament, l’organització ja estudia noves mesures. L’objectiu és reorientar els equips de so per millorar el confort dins dels espais festius sense incrementar l’impacte acústic a l’exterior.
L’Aplec del Caragol 2026 va reunir més de 150 actuacions musicals i va registrar el moment de màxima activitat acústica durant la nit de dissabte a diumenge.










