Societat

Confirmat: aproven la llei que obliga les empreses a atendre en català

La norma també lluitarà contra les trucades ‘spam’ i les despeses de gestió inesperades

Comparteix

Parlem
Imatge de l'empresa Parlem / LleidaDiari.cat

El Congrés dels Diputats ha culminat aquest dijous la tramitació de la llei d’atenció a la clientela. Una norma impulsada pel govern espanyol que introdueix una bateria de mesures per millorar la relació entre empreses i consumidors. El text, que ha superat l’últim tràmit amb el rebuig de les esmenes del Senat reforça de manera notable els drets lingüístics. També prohibeix les trucades ‘spam’ i garanteix una atenció més àgil, accessible i transparent.

Final de les trucades comercials no desitjades i major transparència

Entre les mesures més destacades hi ha la fi de les trucades telefòniques comercials no sol·licitades, conegudes com a trucades ‘spam’. La llei també prohibeix les despeses de gestió inesperades, les renovacions automàtiques no consentides. Així com l’ús de números de tarifació addicional com a via de contacte amb la clientela.

A partir de l’entrada en vigor de la norma, les empreses hauran de garantir que el 95% de les trucades siguin ateses en menys de tres minuts. Tot evitant la dependència exclusiva de contestadors automàtics o sistemes d’intel·ligència artificial. Les reclamacions també tindran terminis concrets: 15 dies per a consultes generals i 5 dies en casos de cobraments indeguts.

Atenció en català i en totes les llengües oficials

Un dels punts centrals de la nova llei és el reforç dels drets lingüístics. Les empreses que compleixin criteris de volum hauran de garantir l’atenció en català, així com en qualsevol altra llengua oficial del territori on operin. Això inclou la presentació i resposta a consultes, reclamacions, queixes i incidències. La norma també obliga les empreses a garantir l’accessibilitat per a persones vulnerables, com aquelles amb discapacitat o persones grans.

Reaccions polítiques al Congrés

La nova llei ha generat reaccions diverses entre els grups parlamentaris. Des del PSOE, la diputada Carmen Andrés ha acusat el PP d’anteposar els “interessos de les grans empreses” als de la ciutadania. I ha subratllat que el text situa Espanya “del costat del progrés”.

Per la seva banda, el diputat de Junts, Josep Maria Cruset, ha lamentat els dos anys de retard en la tramitació de la norma. Tot destacant que representa un “salt qualitatiu” en la defensa dels consumidors i una millora en la “protecció lingüística”. Ha remarcat que el dret d’usar el català “ve donat pel lloc on està el client”.

Des d’ERC, Jordi Salvador ha qualificat la llei de “vital” per garantir els drets dels consumidors que volen ser atesos en català, celebrant que les esmenes del PP no hagin prosperat. En canvi, el PP, representat per Antonio Martínez, ha criticat la norma assegurant que comporta “imposicions nacionalistes” i que és “una barbaritat” obligar empreses de qualsevol punt de l’Estat a atendre en totes les llengües cooficials. Incloent-hi català o euskera.

Amb l’aprovació definitiva, la llei obre pas a un nou model de relació entre grans empreses i consumidors. També més garantista, transparent i respectuós amb la pluralitat lingüística.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Què són els punts de Schelling i per què ajuden a entendre’ns sense parlar
Vigila: Retiren un eyeliner per excés de pigment no permès!

Últimes Noticies

També et pot interessar