Els ajuntaments de Pinós i Torà reclamen una actuació urgent a la carretera que connecta Riner i Torà, passant pel nucli d’Ardèvol, davant el seu avançat estat de degradació. Els consistoris alerten que el ferm està ple de forats i desperfectes que converteixen la via en un “perill constant” per a la circulació.
Els municipis denuncien que es tracta d’un problema estructural que s’arrossega des de fa dècades. Segons expliquen, la base de la carretera estaria mal executada. Fet que provoca que les reparacions puntuals siguin insuficients i que els desperfectes reapareguin de manera recurrent.
Uns pressupostos municipals limitats
Amb uns pressupostos municipals limitats, els ajuntaments només poden assumir petites actuacions de manteniment. Tot i una subvenció recent de 200.000 euros del Consell Comarcal del Solsonès, els consistoris admeten que només es podrà arreglar aproximadament un quilòmetre dels dotze que té el traçat complet.
La situació és especialment delicada per a Torà, que assumeix el tram més llarg de la via. L’alcaldessa Isabel Torres recorda que, mentre la titularitat no canviï, la responsabilitat sobre qualsevol incidència recau directament sobre els municipis.
Els dos ajuntaments reclamen que la Diputació de Lleida assumeixi la titularitat de la carretera i en faci una reforma integral. Tanmateix, l’ens provincial preveu les obres dins del seu Pla Zonal, però no fins d’aquí a uns dotze anys, una previsió que els alcaldes consideren inassumible.
Un punt crític per al trànsit diari de turismes, tractors i camions
Els veïns també denuncien la situació. Expliquen que la via s’ha convertit en un punt crític per al trànsit diari de turismes, tractors i camions, amb constants incidències com punxades de pneumàtics i maniobres perilloses per evitar els sots.
Segons testimonis d’Ardèvol, circular-hi s’ha convertit en una “aventura diària”, especialment en condicions de poca visibilitat. Els usuaris reclamen una actuació immediata per evitar accidents. Els alcaldes insisteixen que la via no és secundària, sinó un eix de connexió important per a activitats agrícoles, ramaderes i de mobilitat entre municipis del territori. Mentrestant, la manca d’intervenció estructural manté oberta una situació que veïns i ajuntaments consideren insostenible.










