Cultura

Els catalans amb subscripció a plataformes digitals es disparen

Un 18% de les llars tenen un dispositiu per escoltar vinils, un repunt de set punts respecte al 2019

Comparteix

Plataforma digital
Imatge d'arxiu d'una plataforma digital / LleidaDiari.cat

El consum cultural digital a Catalunya viu un creixement imparable. Segons l’última enquesta d’hàbits culturals del Ministeri de Cultura, el 78% de les llars catalanes disposen d’almenys una subscripció a plataformes digitals. Com ara serveis de música, sèries, llibres o videojocs. Això representa un increment de 20 punts en només tres anys, ja que el 2022 la xifra se situava en el 58%.

Catalunya és la segona comunitat autònoma amb més subscripcions digitals. Només per darrere de la Comunitat de Madrid, i se situa quatre punts per sobre de la mitjana espanyola. Aquest augment reflecteix un canvi consolidat en els hàbits culturals i de consum audiovisual dels catalans.

Creix el consum de música, sèries i videojocs

Les dades mostren que gairebé set de cada deu llars (70%) estan subscrites a plataformes per veure pel·lícules o sèries, com Netflix o Movistar+. Fa sis anys aquesta xifra era del 45%, fet que confirma un augment constant.

Els serveis de música en streaming, com Spotify o Apple Music, també han crescut de manera notable, passant del 25% al 46% en només tres anys. Una evolució similar es detecta en els canals de televisió de pagament, que arriben ja al 43% de les llars catalanes.

Els videojocs i els llibres digitals també segueixen aquesta tendència. El 2022 només un 3,5% de la població tenia subscripcions a plataformes de videojocs, i avui ja són gairebé el 16%. En el cas dels llibres i audiollibres, la xifra s’enfila fins al 13%.

Els pòdcasts guanyen terreny

L’enquesta inclou per primera vegada dades sobre subscripcions a pòdcasts, i els resultats situen Catalunya al capdavant: un 17,5% de la població en té alguna, gairebé tres punts per sobre de la mitjana espanyola. Només Madrid (20,2%) i Aragó (18,1%) superen aquesta dada.

Els joves d’entre 20 i 34 anys són els principals consumidors, tant de pòdcasts com de música digital, amb dues de cada tres persones subscrites a algun servei.

Repunt del vinil i declivi dels CD

Paral·lelament a l’auge digital, el vinil viu una segona joventut. El 18% de les llars catalanes tenen un dispositiu per escoltar-ne, set punts més que el 2019. A més, una de cada quatre persones (24,8%) té vinils a casa, amb una mitjana de 60 exemplars.

Segons dades de l’ICEC, el 2024 es van vendre 191.715 vinils a Catalunya, un 13% més que l’any anterior, amb una facturació de 5,7 milions d’euros. En canvi, la venda de CD i DVD continua a la baixa, amb un 44% de llars que encara en tenen dispositius, molt lluny del 67% de fa una dècada.

Canvi cultural i declivi de la premsa de pagament

L’estudi també reflecteix una caiguda dràstica en el consum de premsa de pagament: només el 17,4% de la població paga per continguts impresos o digitals, davant del 48% de fa deu anys.

Aquest conjunt de dades confirma que Catalunya s’ha digitalitzat culturalment. Les plataformes digitals s’han convertit en la principal porta d’accés a la cultura, mentre que els suports físics tradicionals i la premsa de paper perden protagonisme en la vida quotidiana dels catalans.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

El Curtàneu inclou per primera vegada tallers sobre cinema i una gala
‘El sol i la lluna’: màgia musical per a nadons a l’Espai Orfeó

Últimes Noticies

També et pot interessar