Catalunya ha tornat a ser testimoni d’un espectacle natural poc habitual. Una aurora boreal que s’ha pogut observar la matinada d’aquest dilluns en diferents punts del territori. Especialment al Parc Astronòmic del Montsec i a l’estació de Vallter 2000. El fenomen ha estat provocat per una intensa erupció solar que ha alliberat partícules carregades d’energia que interactuen amb l’atmosfera terrestre.
Segons ha explicat Salvador Ribas, director del Parc Astronòmic del Montsec, “aquestes partícules activen elements químics de l’atmosfera i emeten llum de diferents coloracions”. Creant els espectaculars tons liles, violetes i rosats que s’han pogut veure a l’horitzó nord. Ribas ha afegit que “aquesta nit hi ha una possibilitat real que el fenomen es torni a repetir amb més intensitat”. Especialment durant les primeres hores de la nit.
Una conseqüència de la màxima activitat solar
Des del maig de 2024, Catalunya ja ha viscut diversos episodis similars, coincidint amb un cicle de màxima activitat solar que s’allargarà fins a finals del 2025. Durant aquest període, el Sol emet grans quantitats de matèria i energia a través d’erupcions que, quan impacten amb el camp magnètic de la Terra, generen les aurores boreals visibles.
Tot i que la d’aquesta matinada no ha estat tan intensa com la del maig passat, Ribas destaca que s’ha pogut apreciar clarament des de diversos punts elevats i zones de poca contaminació lumínica. Els testimonis descriuen un cel tenyit de tons violetes i liles. Un espectacle que habitualment només es pot contemplar a zones pròximes al cercle polar àrtic.
Possibilitat de repetir el fenomen aquesta nit
Els experts alerten que les condicions per repetir-se el fenomen aquesta nit són favorables. Ja que la regió solar responsable de l’erupció continua activa i podria enviar noves ones de partícules cap a la Terra. No obstant això, la meteorologia serà clau: caldrà un cel clar i fosc per poder apreciar-lo. Ribas recomana buscar llocs sense contaminació lumínica i mirar cap al nord amb paciència i atenció.
“Encara que hi hagi alguns núvols, val la pena intentar-ho —assegura Ribas—, perquè observar una aurora boreal des de Catalunya és una experiència tant rara com màgica”.
Un fenomen global que arriba fins al Mediterrani
L’erupció solar que ha causat el fenomen també ha provocat que les aurores boreals siguin visibles a latituds molt més baixes de l’habitual. Com Florida (EUA) o València, a més de diversos punts de la península Ibèrica.
Aquesta situació reforça la importància de la vigilància solar i dels observatoris astronòmics com el del Montsec, que han esdevingut punts de referència per seguir aquests fenòmens astronòmics excepcionals. Amb la possibilitat d’una nova aurora aquesta nit, molts afeccionats a l’astronomia i curiosos s’han mobilitzat per buscar els millors punts d’observació. Si les condicions del cel ho permeten, Catalunya podria tornar a vestir-se de llum i color amb una altra aurora boreal inoblidable.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 






