Catalunya Diari

L'Aeroport de Lleida-Alguaire compleix deu anys d'activitat

Actualment, unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal路lacions de l'aeroport lleidat脿

Imatge d'arxiu de l'exterior de la terminal de l'Aeroport de Lleida-Alguaire
L'Aeroport de Lleida-Alguaire compleix deu anys en plena reorientaci贸 | LleidaDiari.cat

El 17 de gener del 2010 s'inaugurava l'Aeroport de Lleida-Alguaire, el primer constru茂t i gestionat per la Generalitat. En aquests deu anys, s'ha constatat que el plantejament inicial pensat en un model basat en l'activitat comercial i el transport de mercaderies no ha acabat reeixint.

Aquesta realitat ha portat el Govern a reorientar la infraestructura amb la implementaci贸 en els darrers anys d'una nova estrat猫gia per convertir Lleida-Alguaire en un aeroport encarat a diferents n铆nxols de negoci que es complementin entre s铆 per貌, sobretot, establint una aposta priorit脿ria centrada en els usos industrials vinculats al sector aeron脿utic.

鈻 TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara tamb茅 podeu rebre les not铆cies de LleidaDiari a trav茅s del canal de Telegram. Punxa aqu铆!

Unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal路lacions de l'aeroport

Actualment, unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal路lacions de l'aeroport lleidat脿 les quals donen feina de forma directa a unes 100 persones, i a unes 250 indirectament.

  

Segri脿

Les obres van comen莽ar el 2007 i el projecte va suposar una inversi贸 inicial de m茅s de 90 milions d'euros, per貌 cal afegir-hi els costos que van suposar l'ampliaci贸 de la terminal i altres actuacions de millora que s'hi han fet en aquests anys. L'aeroport compta amb una terminal singular des del punt de vista arquitect貌nic, aix铆 com amb la pista m茅s ampla de tot l'Estat, la qual fa 61 metres d'ample per 2.500 metres de llarg.

Han quedat lluny, per貌, les expectatives recollides en el Pla director inicial del Govern d'aquell moment que preveien assolir un tr脿nsit de 395.000 passatgers anuals al cap d'una d猫cada en funcionament, i el transport de 3.500 tones de mercaderies. El 2019, l'Aeroport de Lleida-Alguaire va registrar un total de 58.614 passatgers, mentre el 2018 van ser 45.532.

El feble negoci del transport de mercaderies

Pel que fa al transport de mercaderies, l'activitat ni tan sols s'ha acabat posant en marxa. En canvi, s'han superat amb escreix les previsions pel que fa a operacions, ja que l'any passat se'n van comptabilitzar unes 30.000, un 400% m茅s que el 2018, en bona part per l'activitat relacionada amb les escoles de vol i la formaci贸 de pilots.

L'actual secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gav铆n, reconeix que els objectius plantejats quan es va planificar l'aeroport, centrats en l'activitat comercial i amb l'expectativa del transport de mercaderies, no s'han complert i ho ha atribueix al fet que estaven basats en estudis d'oferta i demanda i de capacitat de generar activitat que no van ser 芦prou rigorosos禄. Tot i aix铆, fa un balan莽 positiu dels deu primers anys de vida de la infraestructura perqu猫 en els darrers anys el Govern 芦ha aconseguit reorientar l'estrat猫gia de Lleida-Alguaire i convertint-lo en un aeroport productiu禄.

Segons Gav铆n, aix貌 ha estat possible arran de la implementaci贸 d'una nova estrat猫gia per reconvertir-lo en un aeroport encarat a diferents n铆nxols de negoci i on es complementin diferents activitats per貌, sobretot, amb una aposta preferent centrada en els usos industrials aeron脿utics. Gav铆n assegura que aquesta estrat猫gia est脿 donant 芦molts bons fruits禄 i, actualment, 芦la plataforma est脿 plena d'aeronaus que fan tasques de manteniment, reparaci贸 o desmantellament禄.

La formaci贸 de pilots

Tamb茅 destaca l'activitat que genera la formaci贸 de pilots. En aquest sentit, destaca la instal路laci贸 a l'aeroport lleidat脿 de l'escola de vol lituana BAA Training, una de les m茅s importants d'Europa del sector. Per貌, l'aeroport tamb茅 t茅 acords amb companyies a猫ries com 茅s el cas de Vueling i Volotea per a la formaci贸 dels seus pilots, a banda de l'activitat que hi desenvolupa el Reial Aeri Club de Lleida.

25 empreses i 100 llocs de treball directes

Amb aquesta nova estrat猫gia, l'Aeroport de Lleida-Alguaire ha aconseguit atreure l'inter猫s de 25 empreses de diferents 脿mbits que hi desenvolupen la seva activitat i que donen feina de forma directa a 100 persones, i a unes 250 indirectament.

Des del 2014, diferents empreses com ara Aeronpark o Servitec ofereixen a les instal路lacions de l'aeroport els serveis d'estacionament de llarga durada per a avions, o b茅 els de manteniment i de reciclatge d'aeronaus els quals han portat a Alguaire avions de companyies com ara Norwegian i Icelandair o, m茅s recentment, un Boing 747 de la companyia Wamos Air. L'aeroport lleidat脿 tamb茅 ha acollit en aquests anys proves amb prototips d'aeronaus i drons, entre altres.

Dos nous hangars i ampliaci贸 de la plataforma

Davant la creixent activitat industrial, aquest any est脿 prevista la construcci贸 de dos nous hangars per a empreses, que se sumaran al que ja disposa el Reial Aeri Club de Lleida. Les obres es troben en una fase incipient, despr茅s que recentment s'hagi comen莽at a remoure terra. D'altra banda, Aeroports de Catalunya est脿 tramitant el projecte per ampliar la plataforma per tal d'ampliar la capacitat d'aquesta per poder acollir l'estacionament de m茅s aeronaus.

Pel que fa a la viabilitat, Isidre Gav铆n assenyala que la principal prioritat 茅s que l'aeroport tingui un impacte al territori amb les diferents activitats que s'hi porten a terme, m茅s enll脿 de poder equilibrar el balan莽 de comptes de la infraestructura. Tot i aix貌, assegura que el Govern 芦no renuncia a assolir aquest equilibri i l'autofinan莽ament禄. En aquest sentit, destaca que el d猫ficit s'ha anat reduint en els darrers exercicis i posa de relleu que el 2019 芦s'haur脿 donat un nou pas important a l'hora d'equilibrar ingressos i despeses禄.

Escenari de proves, festivals i de rodatges

Altrament, Lleida-Alguaire tamb茅 s'ha convertit en els darrers anys en l'escenari de fires relacionades amb el sector aeron脿utic i de festivals aeris com 茅s el cas de la Lleida Air Challenge i de La Festa del Cel. Les instal路lacions de Lleida-Alguaire s'han convertit tamb茅 en plat贸 cinematogr脿fic, amb gaireb茅 una quarantena de rodatges que, fins ara, han generat uns ingressos de prop de 300.000 euros.

Hi han enregistrat els seus anuncis principals marques automobil铆stiques mundials com 茅s el cas de Peugeot, BMW, Renault, Seat, Mercedes, Opel o Ford, per貌 tamb茅 altres multinacionals com ara Orange o Braun, aquest darrer protagonitzat pel pilot de F贸rmula 1, Sebastian Vettel. A m茅s, l'aeroport lleidat脿 ha estat escenari d'un curtmetratge i de videoclips musicals com ara l'猫xit 'Beautiful People' del m煤sic brit脿nic Ed Sheeran.

Aposta inicial per l'activitat comercial i de c脿rrega

L'aleshores president de la Generalitat, Jos茅 Montilla, va inaugurar l'aeroport el 17 de gener del 2010, despr茅s d'atarterar a Alguaire amb un vol procedent de l'Aeroport del Prat en qu猫 tamb茅 viatjaven altres autoritats i periodistes. El 5 febrer van comen莽ar els primers vols regulars a Par铆s i Palma de Mallorca de la companyia Vueling.

Dos mesos despr茅s, Ryanair se sumava a l'oferta amb vols a Frankfurt i Mil脿. Al cap d'uns mesos, Vueling va suprimir el vol a Par铆s i el va substituir per una connexi贸 de Lleida-Alguaire amb el Prat que pretenia facilitar l'enlla莽 amb altres destinacions. En no veure acomplertes les seves expectatives i coincidint amb la retallada de les aportacions p煤bliques, Vueling i Ryanair van acabar abandonant el 2011 l'aeroport, de la mateixa manera que havia fet Pyrenair.

Actualment, l'Aeroport de Lleida-Alguaire compta regularment amb l'enlla莽 amb Palma de Mallorca el qual va acabar assumint Air Nostrum i que s'ofereix dos cops per setmana. S'hi sumen durant els mesos d'estiu les connexions amb Menorca i Eivissa que opera la mateixa aerol铆nia. Es tracta de tres rutes plenament consolidades i que registren unes bones xifres d'ocupaci贸, segons Gav铆n.

El Govern aposta per turoperadors que portin esquiadors al Pirineu de Lleida

Un altre dels segments de negoci ha estat la turoperaci贸 de vols x脿rters convertint l'Aeroport de Lleida-Alguaire en base per portar esquiadors als Pirineus. El gener del 2011 van arribar els primers amb el turoperador brit脿nic Neilson, posteriorment s'hi van afegir l'israeli脿 Arkia i el suec Quality Travel.

El 2017, Arkia va abandonar l'aeroport lleidat脿. Aquest hivern ha fet el mateix Neilson, el principal turoperador que transportava esquiadors als Pirineus a trav茅s de Lleida-Alguaire, arrossegat per la fallida de Thomas Cook, companyia a qui contractava bona part dels seus avions. L'activitat de Neilson va obligar Aeroports de Catalunya a ampliar la terminal per tal de poder acollir els passatgers brit脿nics. Actualment, nom茅s Quality Travel mant茅 la turoperaci贸 de x脿rters per a esquiadors. Tot i aix貌, cal esmentar que la pres猫ncia de boira a les instal路lacions d'Alguaire ha obligat a desviar nombrosos vols a altres instal路lacions, sobretot a l'Aeroport de Reus.

Isidre Gav铆n remarca que el Govern ha deixat de considerar la turoperaci贸 com una activitat estrat猫gica per a l'aeroport lleidat脿, a difer猫ncia d'anys enrere davant la infrautilitzaci贸 que tenien aleshores les instal路lacions. Tot i aix貌, el Govern segueix treballant per captar nous turoperadors per貌 centra els esfor莽os en aquells que es comprometin, com en el cas de Quality Travel, a portar bona part del seu passatge a estacions d'esqu铆 del Pirineu de Lleida i no a Andorra com feia Neilson.

Inter猫s d'una empresa dedicada al transport de peces per a l'automoci贸

D'altra banda, l'aposta per convertir Lleida-Alguaire en una plataforma per a la c脿rrega de mercaderies tampoc ha acabat quallant fins al moment. La planificaci贸 inicial pretenia orientar l'aeroport al transport de productes agroalimentaris per貌 no es va acabar implementant un cop es va veure la inviabilitat d'aquesta activitat pels elevats costos que suposa la c脿rrega a猫ria.

Malgrat aix貌, el Govern no ha descartat mai l'activitat de c脿rrega i ha seguit promocionant les possibilitats de Lleida-Alguaire en l'脿mbit de la log铆stica a猫ria, segons Isidre Gav铆n. En aquest sentit, s'han mantingut contactes amb diferents companyies interessades en el transport de productes amb un major valor afegit. Les que estan m茅s avan莽ades s贸n amb l'empresa Flightline, dedicada al transport de peces per a l'automoci贸, i Gav铆n confia que la seva implantaci贸 pugui materialitzar-se a curt termini.

Tamb茅 et poden interessar...


Comentaris

envia el comentari