Catalunya Diari

L'Aeroport de Lleida-Alguaire compleix deu anys d'activitat

Actualment, unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal·lacions de l'aeroport lleidatà
Imatge d'arxiu de l'exterior de la terminal de l'Aeroport de Lleida-Alguaire
L'Aeroport de Lleida-Alguaire compleix deu anys en plena reorientació | LleidaDiari.cat

El 17 de gener del 2010 s'inaugurava l'Aeroport de Lleida-Alguaire, el primer constru√Įt i gestionat per la Generalitat. En aquests deu anys, s'ha constatat que el plantejament inicial pensat en un model basat en l'activitat comercial i el transport de mercaderies no ha acabat reeixint.

 

Aquesta realitat ha portat el Govern a reorientar la infraestructura amb la implementaci√≥ en els darrers anys d'una nova estrat√®gia per convertir Lleida-Alguaire en un aeroport encarat a diferents n√≠nxols de negoci que es complementin entre s√≠ per√≤, sobretot, establint una aposta priorit√†ria centrada en els usos industrials vinculats al sector aeron√†utic.

 

  • ūüĒī TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara tamb√© podeu rebre les not√≠cies de LleidaDiari a trav√©s del canal de Telegram. Punxa aqu√≠!

 

Unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal·lacions de l'aeroport

Actualment, unes 25 empreses estan implantades o utilitzen les instal·lacions de l'aeroport lleidatà les quals donen feina de forma directa a unes 100 persones, i a unes 250 indirectament.

  

Segrià

 

Les obres van començar el 2007 i el projecte va suposar una inversió inicial de més de 90 milions d'euros, però cal afegir-hi els costos que van suposar l'ampliació de la terminal i altres actuacions de millora que s'hi han fet en aquests anys. L'aeroport compta amb una terminal singular des del punt de vista arquitectònic, així com amb la pista més ampla de tot l'Estat, la qual fa 61 metres d'ample per 2.500 metres de llarg.

 

Han quedat lluny, però, les expectatives recollides en el Pla director inicial del Govern d'aquell moment que preveien assolir un trànsit de 395.000 passatgers anuals al cap d'una dècada en funcionament, i el transport de 3.500 tones de mercaderies. El 2019, l'Aeroport de Lleida-Alguaire va registrar un total de 58.614 passatgers, mentre el 2018 van ser 45.532.

 

El feble negoci del transport de mercaderies

Pel que fa al transport de mercaderies, l'activitat ni tan sols s'ha acabat posant en marxa. En canvi, s'han superat amb escreix les previsions pel que fa a operacions, ja que l'any passat se'n van comptabilitzar unes 30.000, un 400% m√©s que el 2018, en bona part per l'activitat relacionada amb les escoles de vol i la formaci√≥ de pilots.

 

L'actual secretari d'Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gav√≠n, reconeix que els objectius plantejats quan es va planificar l'aeroport, centrats en l'activitat comercial i amb l'expectativa del transport de mercaderies, no s'han complert i ho ha atribueix al fet que estaven basats en estudis d'oferta i demanda i de capacitat de generar activitat que no van ser ¬ęprou rigorosos¬Ľ. Tot i aix√≠, fa un balan√ß positiu dels deu primers anys de vida de la infraestructura perqu√® en els darrers anys el Govern ¬ęha aconseguit reorientar l'estrat√®gia de Lleida-Alguaire i convertint-lo en un aeroport productiu¬Ľ.

 

Segons Gav√≠n, aix√≤ ha estat possible arran de la implementaci√≥ d'una nova estrat√®gia per reconvertir-lo en un aeroport encarat a diferents n√≠nxols de negoci i on es complementin diferents activitats per√≤, sobretot, amb una aposta preferent centrada en els usos industrials aeron√†utics. Gav√≠n assegura que aquesta estrat√®gia est√† donant ¬ęmolts bons fruits¬Ľ i, actualment, ¬ęla plataforma est√† plena d'aeronaus que fan tasques de manteniment, reparaci√≥ o desmantellament¬Ľ.

 

La formació de pilots

Tamb√© destaca l'activitat que genera la formaci√≥ de pilots. En aquest sentit, destaca la instal¬∑laci√≥ a l'aeroport lleidat√† de l'escola de vol lituana BAA Training, una de les m√©s importants d'Europa del sector. Per√≤, l'aeroport tamb√© t√© acords amb companyies a√®ries com √©s el cas de Vueling i Volotea per a la formaci√≥ dels seus pilots, a banda de l'activitat que hi desenvolupa el Reial Aeri Club de Lleida.

 

25 empreses i 100 llocs de treball directes

Amb aquesta nova estratègia, l'Aeroport de Lleida-Alguaire ha aconseguit atreure l'interès de 25 empreses de diferents àmbits que hi desenvolupen la seva activitat i que donen feina de forma directa a 100 persones, i a unes 250 indirectament.

 

Des del 2014, diferents empreses com ara Aeronpark o Servitec ofereixen a les instal¬∑lacions de l'aeroport els serveis d'estacionament de llarga durada per a avions, o b√© els de manteniment i de reciclatge d'aeronaus els quals han portat a Alguaire avions de companyies com ara Norwegian i Icelandair o, m√©s recentment, un Boing 747 de la companyia Wamos Air. L'aeroport lleidat√† tamb√© ha acollit en aquests anys proves amb prototips d'aeronaus i drons, entre altres.

 

Dos nous hangars i ampliació de la plataforma

Davant la creixent activitat industrial, aquest any està prevista la construcció de dos nous hangars per a empreses, que se sumaran al que ja disposa el Reial Aeri Club de Lleida. Les obres es troben en una fase incipient, després que recentment s'hagi començat a remoure terra. D'altra banda, Aeroports de Catalunya està tramitant el projecte per ampliar la plataforma per tal d'ampliar la capacitat d'aquesta per poder acollir l'estacionament de més aeronaus.

 

Pel que fa a la viabilitat, Isidre Gav√≠n assenyala que la principal prioritat √©s que l'aeroport tingui un impacte al territori amb les diferents activitats que s'hi porten a terme, m√©s enll√† de poder equilibrar el balan√ß de comptes de la infraestructura. Tot i aix√≤, assegura que el Govern ¬ęno renuncia a assolir aquest equilibri i l'autofinan√ßament¬Ľ. En aquest sentit, destaca que el d√®ficit s'ha anat reduint en els darrers exercicis i posa de relleu que el 2019 ¬ęs'haur√† donat un nou pas important a l'hora d'equilibrar ingressos i despeses¬Ľ.

 

Escenari de proves, festivals i de rodatges

Altrament, Lleida-Alguaire tamb√© s'ha convertit en els darrers anys en l'escenari de fires relacionades amb el sector aeron√†utic i de festivals aeris com √©s el cas de la Lleida Air Challenge i de La Festa del Cel. Les instal¬∑lacions de Lleida-Alguaire s'han convertit tamb√© en plat√≥ cinematogr√†fic, amb gaireb√© una quarantena de rodatges que, fins ara, han generat uns ingressos de prop de 300.000 euros.

 

Hi han enregistrat els seus anuncis principals marques automobil√≠stiques mundials com √©s el cas de Peugeot, BMW, Renault, Seat, Mercedes, Opel o Ford, per√≤ tamb√© altres multinacionals com ara Orange o Braun, aquest darrer protagonitzat pel pilot de F√≥rmula 1, Sebastian Vettel. A m√©s, l'aeroport lleidat√† ha estat escenari d'un curtmetratge i de videoclips musicals com ara l'√®xit 'Beautiful People' del m√ļsic brit√†nic Ed Sheeran.

 

Aposta inicial per l'activitat comercial i de càrrega

L'aleshores president de la Generalitat, José Montilla, va inaugurar l'aeroport el 17 de gener del 2010, després d'atarterar a Alguaire amb un vol procedent de l'Aeroport del Prat en què també viatjaven altres autoritats i periodistes. El 5 febrer van començar els primers vols regulars a París i Palma de Mallorca de la companyia Vueling.

 

Dos mesos despr√©s, Ryanair se sumava a l'oferta amb vols a Frankfurt i Mil√†. Al cap d'uns mesos, Vueling va suprimir el vol a Par√≠s i el va substituir per una connexi√≥ de Lleida-Alguaire amb el Prat que pretenia facilitar l'enlla√ß amb altres destinacions. En no veure acomplertes les seves expectatives i coincidint amb la retallada de les aportacions p√ļbliques, Vueling i Ryanair van acabar abandonant el 2011 l'aeroport, de la mateixa manera que havia fet Pyrenair.

 

Actualment, l'Aeroport de Lleida-Alguaire compta regularment amb l'enlla√ß amb Palma de Mallorca el qual va acabar assumint Air Nostrum i que s'ofereix dos cops per setmana. S'hi sumen durant els mesos d'estiu les connexions amb Menorca i Eivissa que opera la mateixa aerol√≠nia. Es tracta de tres rutes plenament consolidades i que registren unes bones xifres d'ocupaci√≥, segons Gav√≠n.

 

El Govern aposta per turoperadors que portin esquiadors al Pirineu de Lleida

Un altre dels segments de negoci ha estat la turoperaci√≥ de vols x√†rters convertint l'Aeroport de Lleida-Alguaire en base per portar esquiadors als Pirineus. El gener del 2011 van arribar els primers amb el turoperador brit√†nic Neilson, posteriorment s'hi van afegir l'israeli√† Arkia i el suec Quality Travel.

 

El 2017, Arkia va abandonar l'aeroport lleidat√†. Aquest hivern ha fet el mateix Neilson, el principal turoperador que transportava esquiadors als Pirineus a trav√©s de Lleida-Alguaire, arrossegat per la fallida de Thomas Cook, companyia a qui contractava bona part dels seus avions. L'activitat de Neilson va obligar Aeroports de Catalunya a ampliar la terminal per tal de poder acollir els passatgers brit√†nics. Actualment, nom√©s Quality Travel mant√© la turoperaci√≥ de x√†rters per a esquiadors. Tot i aix√≤, cal esmentar que la pres√®ncia de boira a les instal¬∑lacions d'Alguaire ha obligat a desviar nombrosos vols a altres instal¬∑lacions, sobretot a l'Aeroport de Reus.

 

Isidre Gav√≠n remarca que el Govern ha deixat de considerar la turoperaci√≥ com una activitat estrat√®gica per a l'aeroport lleidat√†, a difer√®ncia d'anys enrere davant la infrautilitzaci√≥ que tenien aleshores les instal¬∑lacions. Tot i aix√≤, el Govern segueix treballant per captar nous turoperadors per√≤ centra els esfor√ßos en aquells que es comprometin, com en el cas de Quality Travel, a portar bona part del seu passatge a estacions d'esqu√≠ del Pirineu de Lleida i no a Andorra com feia Neilson.

 

Interès d'una empresa dedicada al transport de peces per a l'automoció

D'altra banda, l'aposta per convertir Lleida-Alguaire en una plataforma per a la càrrega de mercaderies tampoc ha acabat quallant fins al moment. La planificació inicial pretenia orientar l'aeroport al transport de productes agroalimentaris però no es va acabar implementant un cop es va veure la inviabilitat d'aquesta activitat pels elevats costos que suposa la càrrega aèria.

 

Malgrat aix√≤, el Govern no ha descartat mai l'activitat de c√†rrega i ha seguit promocionant les possibilitats de Lleida-Alguaire en l'√†mbit de la log√≠stica a√®ria, segons Isidre Gav√≠n. En aquest sentit, s'han mantingut contactes amb diferents companyies interessades en el transport de productes amb un major valor afegit. Les que estan m√©s avan√ßades s√≥n amb l'empresa Flightline, dedicada al transport de peces per a l'automoci√≥, i Gav√≠n confia que la seva implantaci√≥ pugui materialitzar-se a curt termini.

 

També et poden interessar...



Comentaris

envia el comentari