Alcarràs activa el servei WhatsAlc per facilitar la participació ciutadana

Cartell dels regidors d'Alcarràs

Alcarràs activa el servei WhatsAlc per facilitar la transparència i la participació ciutadana | LleidaDiari.cat

L'Ajuntament d'Alcarràs activa aquest mes de juny un nou canal de comunicació per apropar l'acció institucional a la ciutadania amb una eina que destaca per la seva accessibilitat i que evidencia un cop més la proximitat dels responsables municipals amb el veïnat.

 

El nou canal, de nom WhatsAlc, empra la popular aplicació de missatgeria instantània WhatsApp, substitueix la Línia Verda i implica un estalvi per les arques municipals de 2.926 euros anuals. «Amb aquest servei ens apropem encara més a la ciutadania i ho fem d'una manera àgil, econòmica i accessible per gairebé tothom. El servei WhatsAlc estava llest per implementar-se el mes de març, però la pandèmia ho ha endarrerit tot i hem preferit esperar per activar-lo fins que la pandèmia entrés en fase control.

 

[predef]telegram-lleidadiari-492[/predef]

 

La implementació del WhatsAlc suposa a més a més un estalvi

Si no s'hagués procedit així, hauríem corregut el risc de generar confusions i que aquest nou servei s'hagués confós amb la implementació d'altres basats en plataformes similars però vinculats exclusivament a la pandèmia», explica l'alcalde, Manel Ezquerra. La implementació del WhatsAlc suposa a més a més un estalvi i permetrà al consistori prescindir d'un altre canal de comunicació, la Línia Verda, que ha complert la seva funció de manera adequada durant un temps però que ara deixa de tenir sentit.

 

«Fins ara, hem disposat d'una eina la qual ha funcionat prou bé i ha donat servei, però també cal recordar que implica una despesa anual de 2.926 euros i el dia a dia ens ha demostrat ara que hi ha altres formes de garantir el contacte directe i àgil entre l'Equip de Govern i les persones. Amb la creació del servei WhatsAlc, endrecem tot plegat d'una nova manera i generem un estalvi. És un avanç, avui tothom en fa ús d'aquestes eines i hem volgut posar al dia el nostre consistori i facilitar la vida de les persones a l'hora de col·laborar i traslladar-nos suggeriments, queixes o inquietuds. Guanyem en agilitat, fomentem la transparència i apropem l'acció institucional a la ciutadania», assenyala Manel Ezquerra.

 

Un pas endavant que fomenta la participació ciutadana

La utilització com a fonament del servei d'un sistema de missatgeria instantània suposa, de fet i a més a més, un pas endavant que fomenta la participació ciutadana, donat que es tracta d'una eina de comunicació gairebé universal a casa nostra. Amb el canvi, qualsevol persona que disposi d'un smartphone, tingui més de 16 anys i visqui a Alcarràs, podrà fer servir el WhatsAlc: «Es calcula que més d'un 92% dels usuaris de telefonia mòbil fa ús de WhatsApp i això suposa un percentatge elevadíssim del total de la població, perquè avui tothom disposa d'un terminal excepte els menors.

 

Els sistemes de missatgeria instantània han esdevingut una eina gairebé universal i les administracions públiques ens hem d'adaptar si volem estar al costat del ciutadà i al seu servei. Nosaltres, amb el servei WhatsAlc, donem resposta a les exigències que fixen l'esdevenir i el dret de participació dels ciutadans a la vida pública», explica Jordi Janés, primer tinent d'alcalde de l'Ajuntament d'Alcarràs.

 

Les condicions del seu funcionament

Per implementar-lo, el consistori ha cursat ja un expedient de creació del nou servei al qual es detallen les condicions del seu funcionament. Així, el servei s'habilita amb la voluntat que les persones puguin remetre als membres de l'equip de govern missatges que incloguin «suggeriments, propostes, preguntes, queixes o inquietuds» sempre «amb el to i el respecte natural en qualsevol comunicació entre persones».

 

Per aconseguir la funcionalitat del servei es dictaminen un seguit de normes bàsiques entre les quals cal destacar que, per utilitzar-lo, caldrà ser major de 16 anys i resident al municipi, no hi tindran cabut tema que no tinguin a veure amb la gestió; serà necessari identificar-se i els missatges s'enviaran preferentment entre les 8.00 i les 22.00 hores. A més a més, el servei no es podrà utilitzar per a incoar actes administratius a instància de part. Aquestes es continuaran realitzant pels mitjans legalment establerts. El funcionament del servei és senzill i entenedor per qualsevol usuari de serveis de missatgeria instantània i les condicions de funcionament es detallen a https://www.alcarras.cat/ajuntament/whatsalc. Les converses es desenvoluparan dins del marc de la legislació reguladora de la protecció de les dades actualment en vigor.