Catalunya Diari

La DOP Les Garrigues rebaixa les expectatives inicials i preveu arribar als 4 milions de quilos d'oli

La manca de pluges des del mes de setembre fa caure la producció a les zones de secà sense reg de suport

Les cooperatives i molins de la Denominació d'Origen Protegida DOP Les Garrigues han començat a xafar les primeres olives de la temporada per elaborar oli verd. La manca de pluges des de setembre ha fet perdre olives a les zones de secà i ha rebaixat les expectatives inicials d'una campanya que es preveia bona.

Des de la DOP estimen que la producció se situarà entorn dels 4 milions de quilos d'oli d'oliva verge extra, una xifra similar a la campanya anterior. Tot i això, els productors confien que plogui les pròximes setmanes per salvar bona part la collita i evitar que es perdin més olives. Quant a preus, la DOP Les Garrigues espera que es mantinguin els de la campanya passada per la davallada de producció d'oli d'oliva prevista a l'Estat.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Algunes cooperatives de la DOP Les Garrigues com és el cas de la Cooperativa d'Alcanó (Segrià), del grup cooperatiu Fruits de Ponent, han donat el tret de sortida aquesta setmana a la recol·lecció de l'oliva per elaborar el primer oli verd de la campanya 2021-2022.

Pla obert amb un treballador de la Cooperativa d'Alcanó, del grup cooperatiu Fruits de Ponent
La DOP Les Garrigues rebaixa les expectatives inicials i preveu arribar als 4 milions de quilos d'oli aquesta campanya | LleidaDiari.cat

La DOP preveia una bona campanya i superior a l'anterior

Mesos enrere, la DOP preveia una bona campanya i superior a l'anterior pel que fa a producció per la quantitat d'olives que tenien els arbres. La manca de precipitacions des del mes de setembre a les Garrigues i el Segrià ha provocat, però, la pèrdua d'olives a les plantacions situades en zones secà i sense reg de suport, segons explica Enric Dalmau, president de la DOP Les Garrigues. També s'hi suma l'afectació de la borrasca Filomena, que va malmetre arbres i rames de moltes oliveres.

A l'espera que pugui ploure les pròximes setmanes, Dalmau estima que la producció acabarà sent similar i rondarà els 4 milions de quilos de la campanya anterior, un volum semblant a la mitjana dels últims anys. En canvi, la situació és molt millor a les zones de regadiu.

«Al final, es demostra que aquesta és la solució per aquest territori i més si es té en compte que amb el canvi climàtic sembla que el clima hagi de ser cada cop més extrem», remarca el president de la DOP. «El fet de tenir un reg de suport permet, amb poca aigua, assegurar les collites i aquest reg ha de marcar el futur perquè si no és difícil que la gent continuï a l'agricultura», afegeix.

 

Preus similars a la campanya anterior

Des de la DOP Les Garrigues preveuen que els preus es mantindran aquesta campanya o, fins i tot, poden pujar lleugerament, en relació amb l'anterior. Enric Dalmau assenyala que els preus depenen en bona part de la producció d'oli d'oliva al conjunt de l'Estat i, enguany, s'estima que hi haurà unes 100.000 tones menys que l'any passat al conjunt de l'estat espanyol.

Tampoc esperen bones collites la resta de països productors europeus, a excepció de Portugal. En aquest sentit i a l'espera de com evolucioni la campanya, els preus de l'oli d'oliva a l'engròs es mouran entre els 3,20 i 3,60 euros/quilo, i en oli envasat al detall entorn dels 5 euros/quilo, segons Dalmau.

La venda per internet «ha vingut per quedar-se»

La pandèmia va impedir la campanya passada la celebració de bona part de les fires que anualment organitzen les cooperatives per donar a conèixer i vendre el seu oli directament al consumidor final que visita aquests certàmens. A la vegada, les restriccions de mobilitat tampoc van permetre que molts dels clients habituals poguessin desplaçar-se a les cooperatives per adquirir l'oli de la temporada.

Aquest fet va portar les cooperatives i molins de la DOP Les Garrigues a fer una aposta decidida per vendre per internet i portar l'oli a domicili, a través de la campanya 'Te'l portem a casa'. Dalmau destaca que la iniciativa va ser un èxit i «ha vingut per quedar-se" tot i que «potser enguany no serà als nivells de l'any passat perquè ja no hi ha restriccions de mobilitat».

El president de la DOP reconeix que els hàbits de compra han canviat, però «interessa que la gent vingui als pobles perquè això dona vida, tant a la cooperativa com als restaurants i a la resta de negocis».


Comentaris

envia el comentari