Les pimes lleidatanes es reinventen per garantir la seguretat dels seus treballadors

Una clienta en una parada del mercadet de Sant Salvador

Imatge d'arxiu d'una parada de fruites i verdures d'un mercat municipal. | ACN

La crisi provocada pel coronavirus ha fet que les empreses hagin hagut d'implementar en poc temps mesures preventives a fi d'eliminar o reduir el risc de contagi del virus i, d'aquesta manera, garantir la seguretat dels treballadors. En el cas de les empreses alimentàries de Lleida, moltes ja han començat a redactar i implementar aquests plans de contingència adaptats a la seva realitat i a les dificultats per accedir a equips de protecció individual (EPI). En aquest sentit, l'advocada especialista en dret alimentari, Marta Quintana, ha indicat que les pimes lleidatanes del sector es troben «desconcertades», encara que n'ha elogiat la seva capacitat «per adaptar-se» a la situació actual.

 
 
[predef]telegram-lleidadiari-492[/predef]
 

  

L'advocada Marta Quintana ha indicat que en les darreres setmanes ha rebut un gran volum de consultes per part de petites i mitjanes empreses lleidatanes dedicades al sector de l'alimentació. Segons ha explicat, són empreses que s'han trobat «desconcertades» davant la situació actual i en la majoria de casos, també sense EPIs per fer front a la crisi de la Covid.19. «Són empreses responsables i molt compromeses amb el territori, el client i els treballadors i que han patit amb aquest inici perquè volien fer les coses bé i no han pogut», ha explicat Quintana. Tot i això, l'advocada s'ha mostrat «francament contenta» amb la ràpida adaptació que han tingut algunes d'aquestes empreses que, després de perdre la clientela dels negocis de la restauració, «han optat per tirar cap al consumidor final», ha dit. I ha afegit: «Hi ha hagut una adaptació a la nova circumstància i el sector està aguantant, crec, per mèrits propis».

 
 
Així mateix, també es recomana a les empreses que elaborin un pla de contingència per fer front a la Covid-19 per minimitzar el contagi del virus entre els treballadors i reforçar la seguretat alimentària a les empreses. En el cas de la seguretat dels treballadors, Quintana indica que algunes de les mesures que s'han d'incloure a aquests protocols són: reforçar controls i formació, modificar la gestió de residus, «ja que ara és més ràpida i amb més freqüència»; modificar els procediments de gestió de crisi i d'emergències, «perquè és una crisi que fins ara no estava contemplada»; i bones pràctiques en la manipulació i higiene, com determinar les EPIs que es porten o si el rentat de mans es fa correctament.
 
 
Pel que fa la part alimentària i malgrat l'Organització Mundial de la Salut (OMS) defensa que no hi ha cap evidència que el virus es transmet per mitjà dels aliments o envasos alimentaris, Quintana explica que les mesures de neteja i desinfecció sí poden arribar a afectar els aliments, en cas que no s'apliquin correctament. A tall d'exemple, Quintana ha indicat que si una empresa augmenta les dosis de productes desinfectants, pot ser que els residus químics d'aquests productes quedin a les superfícies i que després vagin a parar als productes alimentaris, si el protocol no s'aplica correctament.
 
 
Per altra banda, Quintana ha defensat que no n'hi ha prou amb redactar aquests protocols, sinó que s'han d'implementar i registrar amb els recursos de què disposa cada empresa, per tal de «demostrar que està fent les màximes accions que estan al seu abast». «Si una empresa ha hagut d'utilitzar mascaretes de roba perquè fins fa poc no en tenia d'homologades, doncs és important que això quedi registrat», ha posat d'exemple. «L'important és que l'empresa pugui demostrar que sempre garanteix la seguretat alimentària i que fa els controls de la millor manera possible», ha indicat.Quintana. Tot i això, també ha parlat del «risc de contagi» que pot suposar fer aquests registres en paper, «ja que els documents passen de la zona de producció a les oficines», i ha afegit que «com més informatitzats, millor». En aquest sentit, l'advocada ha explicat que la seva gestoria ha posat a disposició dels seus clients un programa informàtic per fer aquests registres a través del telèfon mòbil, ja que al ser un dispositiu personal «baixa moltíssim el risc de contagis per registrar les accions de l'empresa».