Catalunya Diari

La regió sanitària de Lleida incorpora 43 gestors covid en una setmana

Registren les dades dels pacients amb símptomes de coronavirus i dels contactes amb qui han estat 48 hores abans

Una gestora covid atén un possible cas de coronavirus al CAP d'Alcarràs
La regió sanitària de Lleida incorpora 43 gestors covid en una setmana per descongestionar l'Atenció Primària | LleidaDiari.cat

La regió sanitària de Lleida ha incorporat aquesta última setmana 43 gestors covid del 568 contractats pel Departament de Salut. Segons ha explicat la coordinadora dels gestors covid a l'Atenció Primària de Lleida, Esther Ribes, n'hi ha com a mínim un a tots els CAP de la regió sanitària i de moment són «suficients».

La directora de l'ABS d'Alcarràs, Núria Campa, reconeix que els gestors els estan alliberant de la pressió causada per la feina burocràtica i destaca que la seva missió és «molt important» per millorar el control de la malaltia i evitar la transmissió comunitària. El seu objectiu és atendre els possibles malalts de covid-19 que arriben al CAP i registrar les persones amb qui han estat en contacte 48 hores abans.

▶ INVITACIÓ: Ja us podeu unir al grup oficial de Facebook del Lleida Diari on comentem entre tots les notícies de Lleida! Us informareu, podreu comentar l'actualitat i també us entretindreu. FEU CLIC AQUÍ, US ENCANTARÀ!

Hi ha com a mínim un gestor en cada Àrea Bàsica de Salut

Tot i que hi ha com a mínim un gestor en cada Àrea Bàsica de Salut (ABS) de la regió sanitària de Lleida i al CUAP de Prat de la Riba, en funció de l'evolució de la pandèmia els centres es reforcen amb més. On més gestors hi ha són als CAP de Seròs i Alcarràs (Segrià) i a Balaguer, Mollerussa, Tàrrega. Cap d'ells és professional sanitari. Són persones que es dediquen a qualsevol àmbit relacionat amb l'atenció a la ciutadania i que han rebut una formació específica.

Una de les gestores que treballa al CAP d'Alcarràs, l'Adriana Aznar, era informadora i intèrpret turístic i parla sis idiomes. A causa de la pandèmia no estava treballant i estava apuntada a la borsa de l'ICS. Aznar ha explicat que aquests dies han tingut molta feina. «Ha vingut molta gent i a vegades hi ha casos complicats, per això és tan important el contacte directe que tenen amb nosaltres i també amb treballadors socials i mediadors que van als domicilis». «Tenim molts perfils de pacients. Si veig que no entenen el català o el castellà canvio a l'anglès, el francès o romanès, per exemple, ja que el més important és tenir les dades», explica.

Aquests gestors s'encarreguen de fer la primera atenció, presencial, dels possibles casos, i la detecció de les persones amb qui hagin estat en contacte les 48 hores abans, durant més de 15 minuts i principalment sense mascareta. «S'ha prioritzat l'atenció presencial perquè és molt important que el pacient pugui explicar amb quines persones ha estat en contacte estret», diu Ribes.

Expliquen als pacients amb símptomes de coronavirus quin protocol han de seguir

Els gestors també expliquen als pacients amb símptomes de coronavirus sobre quin protocol han de seguir, com ara complir un confinament. Quan els casos sospitosos es confirmen, s'informa dels malalts que han donat positiu als 'scouts' de l'ICS que són els encarregats de fer-ne el seguiment per telèfon.

La directora de l'ABS d'Alcarràs, Núria Campa, reconeix que la feina que fan ara els gestors, sense ells «costava més» pel volum de pacients que han d'atendre. És per això que el seu suport permet millorar l'atenció als malalts i alliberar-los de càrregues burocràtiques. «La situació ha sobrepassat tothom, no per la manca de recursos, sinó per la situació global de la pandèmia que està sent complicada per tothom». Campa també ha dit que la feina dels gestors complementa la dels rastrejadors contractats per alguns ajuntaments del Baix Segre, com precisament Alcarràs.


Comentaris

envia el comentari