Catalunya Diari

El sector turístic del Pirineu dona per perduda la Setmana Santa

Els estudis calculen una pèrdua de fins a sis milions de turistes internacionals i 60.000 milions d'euros

Una de les poques autocaravanes que queden al Càmping Salatà de Roses
Els estudis calculen una pèrdua de fins a sis milions de turistes | LleidaDiari.cat

El sector turístic de Catalunya dona per perduda la Setmana Santa. El president de la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines ho titlla d'una «catàstrofe», mentre que el seu homòleg a l'Associació de Càmpings de Barcelona qualifica la situació de «caòtica i desesperant».

El futur del sector tampoc és gaire esperançador i els principals operadors miren amb preocupació la temporada estival. Els primers estudis estimen unes pèrdues de 2,7 milions de turistes internacionals si els efectes del coronavirus no s'aturen abans de Setmana Santa, una xifra que podria arribar als sis milions si s'allarga fins a l'estiu. En termes econòmics, Exceltur parla d'unes pèrdues de fins a 60.000 milions d'euros si la crisi s'acosta als sis mesos.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Comportarà també afectacions en el mercat laboral del sector

La paralització del turisme comportarà també afectacions en el mercat laboral del sector. El Consell Mundial del Viatge i el Turisme (WTTC, per les sigles en anglès) fa referència a 50 milions de llocs de treballs perduts a escala global. En aquest sentit, PIMEC Turisme considera que la «manca de previsió» en la presa de decisions ha provocat que els establiments turístics de Catalunya s'hagin vist abocats a la suspensió de l'activitat i la presentació d'Expedients de Regulació Temporal d'Ocupació (ERTO).

Segons dades de la patronal, un 90% de les petites i mitjanes empreses del sector de l'hostaleria i la restauració ha experimentat una reducció de vendes o cancel·lació de reserves, un 42,2% ha patit un augment de baixes laborals i un 82,5% ha contemplat presentar un ERTO sobre la plantilla. Les conseqüències del coronavirus en el turisme es fan evidents una setmana abans del que havia de ser 'l'operació sortida' de Setmana Santa. En qualsevol cas, els efectes aniran molt més enllà. «La impressió és que, fins i tot, es perdrà la temporada d'estiu i això és molt preocupant», ha assegurat el professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la UOC, Pablo Díaz Luque, en declaracions a l'ACN.

El primer que es recuperarà serà el turisme estatal

Un cop passi la crisi, el primer que es recuperarà serà el turisme estatal per la «sensibilització amb la comunitat local». La tornada de turistes internacionals estarà molt relacionada amb els països d'origen i la incidència del virus en aquests. Segons els estudis acadèmics elaborats després de la SARS, els estats on la malaltia pràcticament no havia incidit eren molt «reticents» a viatjar a països que n'havien patit les conseqüències. En el cas de l'Estat, Díaz Luque apunta als italians com els turistes internacionals «més propensos» a tornar a visitar Espanya aviat. En canvi, preveu l'efecte contrari en les persones dels països nòrdics, que podrien trigar més a viatjar al territori.

Per aquest motiu, el professor ha destacat la importància de «fomentar i donar suport» a les petites i mitjanes empreses del sector, especialment en el moment de «tornar» al mercat perquè estaran «sota mínims». A més, ha reclamat baixar les taxes al sector i fer campanyes de promoció a altres països per atraure els turistes. El coronavirus ha fulminat el que havia de ser la millor temporada d'esquí de la història. Així ho ha assegurat el cap de màrqueting i promoció del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida, Juli Alegre, que també ha lamentat que el sector està vivint el «confinament amb resignació». En aquest sentit, ha assegurat que la Setmana Santa preveia una ocupació «altíssima» però la pandèmia ha provocat el tancament de les estacions d'esquí, els serveis turístics i els allotjaments.

Missatges per les xarxes socials

«És una situació trista però és el que toca fer», ha afegit Alegre, que també ha destacat que des del Patronat estan llençant missatges per les xarxes socials amb imatges «bucòliques» de llocs turístics de la demarcació però amb la consigna clara que ara toca «quedar-se a casa». Alegre ha remarcat que quan se surti d'aquesta situació estaran «preparats», ja que han començat a treballar en una activitat promocional que apostarà pel turisme de proximitat una vegada s'aixequi el confinament.


Comentaris

envia el comentari