Catalunya Diari

La Seu d'Urgell vol millorar la salut mental juvenil, greument afectada per les conseqüències de la covid-19

Una moció de la CUP, aprovada per unanimitat, demana crear un servei de prevenció i intervenció psicoemocional

El Ple de l'Ajuntamentde la Seu d'Urgell celebrat aquest dilluns 5 de juliol, ha aprovat per unanimitat una moció presentada pel grup municipal de la CUP, on reclamen millorar la salut mental dels joves. Aquesta s'ha vist molt afectada, més que la dels adults, durant la pandèmia i sobretot, durant el confinament domiciliari.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

De fet, el grup municipal de la CUP demanen que el consistori creï un servei de prevenció i intervenció de salut psicoemocional destinat a aquest col·lectiu a través de l'Oficina Jove. També es vol que aquest tingui una vessant formativa i sensibilitzadora adreçada a les escoles. Des de la formació consideren que arran de la crisi sanitària de la covid-19 s'ha agreujat «dràsticament» la problemàtica dels trastorns mentals que ja existia a la ciutat.

La CUP reclamen millorar la salut mental dels joves. Imatge del 6 de juliol..
La CUP reclamen millorar la salut mental dels joves. | LleidaDiari.cat

Augmenten les trucades per crisis emocionals

Els tres primers mesos de la pandèmia els telèfons destinats a aquestes trucades, que són El Telèfon de l'Esperança i el de Prevenció del Suïcidi van rebre un 52% més de trucades per crisis emocionals i entre ambdós números atenien unes 150 trucades diàries.

La majoria de les trucades provenen de Barcelona ciutat i el seu entorn, encara que n'hi reben de tota Catalunya. Les problemàtiques que expressen són malalties mentals, soledat, salut física... i la majoria de les trucades en aquests serveis són de dones. En aquestes es troba un malestar personal que no troben la confiança per expressar-se cap a ningú. Així doncs, els orientadors destaquen que aquesta gent troba aquest consol en una veu anònima, però que principalment els permet escoltar-se a si mateixos i verbalitzar tot el seu patiment

Ambdós telèfons estan sota l'anonimat i per tant no permet conèixer en profunditat les característiques de les persones que truquen, però a grans trets tenen perfils clars. En primer lloc són dones, i majoritàriament les edats estan compreses entre els 18 i els 30 anys, encara que això també és una gran variable. Gairebé la totalitat han estat atesos pels sistemes de salut o de serveis socials. 

Els dos telèfons posen en valor el poder transformador de la conversa que ajuda a visualitzar les tensions i angoixes de la persona. El caràcter voluntari és un punt fort i l'anonimat tant de l'usuari com de l'orientador contribueix a generar un clima de confiança necessari per facilitar la ràpida manifestació del malestar intern.


Comentaris

envia el comentari