Més de 210.000 usuaris afectats
TotalEnergies ha anunciat que ha estat víctima d’un accés no autoritzat a les seves bases de dades. Aquest ciberatac, que es coneix ara encara que va passar fa un mes, pot afectar les dades personals de més 210.000 usuaris a Espanya: han quedat en mans dels ciberdelinqüents el nom, DNI i dades de contacte (correu electrònic, telèfon), però segons han informat també han pogut veure’s afectats altres dades, com els CUPS del subministrament, encara que no dades bancàries.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Pots ser víctima de phishing i spam telefònic
Abans de TotalEnergies, empreses com Telefònica o el Banc Santander ja han sofert aquest tipus d’atac. Aquestes filtracions de dades s’estan succeint amb excessiva freqüència: des d’OCU alerten sobre aquests fets, i et donen les claus per a evitar que et perjudiqui si les teves dades han quedat exposats.
TotalEnergies, seguint el que s’estableix en aquests casos, ha enviat un correu als afectats instant-los a estar especialment vigilants per si aquestes dades són utilitzades per a algun cas de phishing que és la pràctica més habitual.
Afortunadament, en aquest cas no s’han filtrat dades d’accés, ni bancaris, però sí dades identificatives, inclòs els CUPS… i això ja és un risc per als usuaris afectats, que queden exposats als abusos i enganys telefònics.
Atent als possibles paranys
D’acord amb les queixes dels usuaris, la normativa que prohibeix anomenades comercials no sol·licitades és encara insuficient. Si la crida a més fa referència a una gran quantitat de dades personals (en aquest cas robats), pot tenir unes conseqüències molt negatives per al consumidor. Per exemple, comercials desaprensius podrien tracten de convèncer a usuaris vulnerables per a canviar de tarifa o companyia: amb les dades obtingudes de la filtració de TotalEnergies, es poden fer passar fàcilment per la teva actual companyia energètica. Qualsevol excusa (renovar un descompte, ajustar el comptador, canviar de tarifa…) els pot valer per a convèncer-te d’una gestió que consistirà a validar un SMS enviat, o fer una gravació i et trobaràs havent canviat de comercialitzadora sense que t’adonis.