Des de l’1 de gener de 2025, tots els envasos que es posin a la venda a Espanya han d’incloure una nova etiqueta amb informació clara sobre com han de ser reciclats. Aquesta mesura forma part del Reial decret 1055/2022, que busca facilitar la separació i el reciclatge dels residus, una necessitat urgent davant l’augment dels residus generats per cada ciutadà. L’any 2022, un europeu va generar de mitjana 186,5 kg de residus, amb un mig quilo diari d’envasos. Per aquest motiu, la nova normativa vol evitar que una part important dels residus, que acaben als mars, siguin mal gestionats.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
Els envasos multimaterials, com els pots de vidre amb tapes metàl·liques o les bosses de paper amb finestres de plàstic, són els que més dificultats generen a l’hora de reciclar. Des de 2025, aquests envasos hauran d’incloure informació detallada sobre com separar els materials. Si es poden separar fàcilment, s’indicarà el contenidor corresponent per a cada component. Si no és possible separar-los, es marcarà el contenidor per al material que tingui més pes.
A més d’indicar el contenidor correcte, els envasos hauran d’informar si són reutilitzables o formen part de sistemes de dipòsit o responsabilitat ampliada del productor, com Ecoembes o Ecovidrio. També es detallarà el percentatge de material reciclat si aquest ha estat verificat per una entitat independent. Les etiquetes hauran d’incloure una advertència sobre els plàstics de les bosses compostables, que no s’han de llençar a la natura, i un missatge clar que indiqui “no abandonar en l’entorn” en cas de plàstic compostable.
Tot i que els fabricants tenien dos anys per adaptar-se a aquesta normativa, encara es poden trobar envasos que no compleixen amb la nova etiqueta. De fet, una visita realitzada a diverses cadenes de supermercats com Mercadona, Carrefour, Lidl i Primor a principis de febrer ha revelat importants discrepàncies en la implementació d’aquesta mesura. Alguns envasos tenien informació clara i útil sobre com reciclar-los, mentre que altres deixaven massa lloc a la interpretació. Per exemple, la lasanya de Lidl presentava una etiqueta molt detallada sobre com separar els materials, incloent la bandeja de fusta, que molts consumidors no sabrien on llençar. En canvi, la lasanya de Mercadona només mostrava els símbols dels contenidors, sense especificar quina part de l’envàs calia dipositar en cada un. Un altre exemple són els envasos de iogurts: mentre que Lidl utilitza colors per identificar els contenidors (molt útil per a una identificació ràpida), Carrefour imprimeix tot en blau, fet que redueix la claredat de les instruccions.
En un futur proper, la normativa europea també obligarà a harmonitzar els pictogrames d’etiquetatge a tot el continent, garantint que la informació sobre reciclatge sigui comprensible per a tothom. A partir del febrer de 2027, els restaurants i hotels també hauran d’adaptar-se a les noves regulacions, amb l’objectiu de reduir l’ús de plàstics d’un sol ús i afavorir els envasos reutilitzables. Amb aquesta nova normativa, s’espera millorar significativament la gestió dels residus i incrementar el percentatge de materials reciclats, tot i que encara queda feina per fer en termes d’educació i conscienciació ciutadana sobre les bones pràctiques de reciclatge.