Arrenca la XXIII edició de l'Animac amb l'stop motion com a eix vertebrador

La inauguració ha comptat amb una selecció de curtmetratges d’animació stop motion, entre ells, l’estrena en primícia mundial a Animac del curt Muedra
Inauguració de l'Animac | DdelVal

La 23a edició d'Animac, la Mostra Internacional de Cinema d'Animació de Catalunya, que organitza l'Ajuntament de Lleida, s'ha inaugurat aquest dijous, 21 de febrer, amb un homenatge als grans de l'animació stop motion internacional i un tastet del millor que es podrà veure durant els quatre dies de la mostra. El director i cofundador de l'emblemàtic estudi d'animació stop motion britànic Aardman Animations, Peter Lord ha recollit el premi Honorífic d'Animac 2019, per la brillant trajectòria de la seva productora, que amb 10 nominacions als premis Oscar, n'ha recollit quatre estatuetes.

 

  • NOU SERVEI DE LLEIDADIARI: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

 

Aardman Animations va ser fundat l'any 1972 per Peter Lord i David Sproxton i és mundialment conegut per personatges com Wallace i Gromit o El Xai Shaun i per llargmetratges familiars de culte com Chicken Run (2000) o Pirates! (2012), tots dos dirigits per Lord. Uns anys abans d'aquest boom internacional, Peter Lord va alçar-se com un dels autors de curtmetratges stop motion més innovadors dels 80 i els 90 i avui és un dels grans referents mundials de l'animació. La directora, productora i guionista especialitzada en animació stop motion finlandesa Katariina Lillqvist ha rebut el premi Animation Master d'Animac 2019 per ser una de les animadores independents europees més destacades.

Inauguració de l'Animac | DdelVal

 

 

 

El compromís de Lillqvist amb la cultura romaní europea

En les seves pel·lícules i projectes, Lillqvist sovint estudia la mentalitat europea a través de traumes, temps de guerra i qüestions minoritàries. Ha estat retratant els destins dels fills de Sarajevo, la posició de les comunitats gitanes a l'Europa canviant, la desaparició de les cultures tradicionals de les petites tribus del nord i la vida quotidiana de la gent comuna a la seva ciutat natal de Tampere durant la Guerra Civil finlandesa i els foscos anys trenta. Pel compromís de Lillqvist amb la cultura romaní europea, la inauguració d'Animac ha comptat amb l'actuació del grup musical de garrotín La Violeta, una mostra del folklore lleidatà, precursor de la rumba catalana.

 

En la benvinguda al festival, l'alcalde de Lleida, Félix Larrosa, ha destacat que Animac «és un dels referents internacionals de prestigi de la capacitat cultural i creativa de Lleida en un gènere, el de l'animació, que aplega talent, constant innovació i art». El Paer en cap ha recordat que Animac constitueix una peça essencial de l'engranatge cultural de la nostra ciutat, «que vol ser bressol d'indústria cultural i amb aquest objectiu estem posant els mitjans perquè les empreses d'aquest sector puguin arrelar aquí i exportar el seu treball arreu». En aquest sentit, l'alcalde Larrosa ha recordat la recent creació del Consell Municipal de Cultura i els ajuts per a les empreses culturals que se sotmetran demà a votació al ple de l'Ajuntament de Lleida, «que contribuiran a potenciar les petites i mitjanes empreses culturals de Lleida i a enfortir la nostra capitalitat en l'àmbit de la cultura».

 

L'Ajuntament de Lleida està orgullós de l'evolució que ha viscut Animac

La tinent d'alcalde i regidora de les Polítiques a favor de la Creativitat, la Cultura, l'Educació i els Esports, Montse Parra, també ha participat en la inauguració i ha explicat que «l'Ajuntament de Lleida està orgullós de l'evolució que ha viscut Animac en els darrers anys, les propostes que oferim a la ciutat són innovadores i tremendament interessants». Parra ha agraït als convidats que aquest any ens acompanyen per la confiança que ens fan i ha destacat també el vessant educatiu d'Animac que apropa el cinema d'Animació als escolars de Lleida ciutat i província.

 

Per la seva part, la directora d'Animac, Carolina López, ha destacat que «la cultura ens ajuda a entendre el nostre món, per poder avançar, i ha de servir per unir sota un mateix paraigües les diferents sensibilitats, idearis i creences». En la seva intervenció, López ha volgut agrair molt especialment els convidats de prestigi internacional que han vingut a compartir aquests quatre dies d'animació a Lleida i ha afegit que «esperem que Animac sigui un granet més de sorra per a l'apreciació de l'art de l'animació».

 

Inauguració de l'Animac | DdelVal

 

 

Creadors nacionals i internacionals

A més dels guardonats, a la inauguració han assistit els creadors nacionals i internacionals que enguany participen a Animac: Mark Osborne (director d'El Petit Príncep i Kung Fu Panda), Vernon Chatman (creador i codirector de la sèrie americana The Shivering Truth que s'estrena a Espanya durant Animac, va ser productor de South Park, codirector de la sèrie de culte Wonder Showzen), Chris Lavis i Maciek Szczerbowski (fundadors de la productora canadenca Clyde Henry Productions, creadors de Madame Tutli-Putli), Mark Caballero, Seamus Walsh i Chris Finnegan (creadors de la productora independent nordamericana Screen Novelties), Marek Beneš (director de la sèrie txeca Pat i Mat. I ja està!), Anna Solanas i Marc Riba (fundadors de l'estudi barceloní I+G Stop Motion), César Díaz Meléndez, Sergio Lara, Cristina Acuña i Sonia Iglesias (talent espanyol que va treballar Isla de Perros, la darrera pel·lícula de Wes Anderson), i Vicente Mallols i Paloma Mora (director i productora de la sèrie valenciana El Diario de Bita i Cora).

 

Una altra de les figures internacionals que ha estat present en la inauguració d'Animac és Béatrice Martin-Starewitch, néta i conservadora del llegat del pioner i referent absolut de l'animació stop motion de tots els temps, Ladislas Starewitch (1882 - 1965), a qui Animac dedicarà una retrospectiva. Han elogiat a Starewitch directors com Nick Park, John Lasseter, Tim Burton i Wes Anderson. Per a Jan Švankmajer és «el Méliès de l'animació», i per als germans Quay, un mestre.

Inauguració de l'Animac | DdelVal

 

 

Visionat del document visual Comment naît et s'anime une ciné-marionnette

Un cop entregats els premis d'honor d'aquesta edició d'Animac, els assistents a la inauguració han gaudit del document visual Comment naît et s'anime une ciné-marionnette (1932), dirigit per Ladislas Starewitch, el mestre i pioner de l'stop motion, on es veu al seu creador acompanyat de la seva filla Irène, treballant en l'estudi familiar. A més, s'ha projectat una selecció de curtmetratges, entre els quals hi havia: Adam (dir. Peter Lord, premi Honorífic d'Animac 2019), Enough (dir. Anna Mantzaris), El pou (dir. Anna Solanas i Marc Riba), More (dir. Mark Osborne, nominat a Millor Curt d'Animació als Premis Oscar el 1998) i Madame Tutli-Putli (dir. Chris Lavis i Maciek Szczerbowski).

 

A més, s'ha fet la première mundial a Animac del curt Muedra, del director César Díaz Meléndez, rodat en stop motion en un preciós paratge natural. Amb 25 anys d'experiència com a animador especialitzat en stop motion, Díaz Meléndez ha treballat amb directors de la talla de Tim Burton, Wes Anderson, Charlie Kaufman o Claude Barras, entre altres. I per completar la nit, s'ha projectat el llargmetratge stop motion xilè La casa lobo, dels directors Cristóbal León i Joaquín Cociña, menció especial del jurat al Festival d'Annecy 2018, ambientat en la Colonia Dignidad, un assentament utilitzat com a centre de tortura durant la dictadura de Pinochet.

 



Comentaris

envia el comentari