Catalunya Diari

L'espai Guinovart d'Agramunt explora els 'llindars' físics i vitals de l'artista

El muntatge compta amb peces de la fundació i d'altres de particulars que feia anys que no s'exposaven al públic

Pla obert d'algunes de les obres que formen l'exposició 'llindars' a l'Espai Guinovart d'Agramunt
L'espai Guinovart d'Agramunt explora els 'llindars' físics i vitals de l'artista a través d'una trentena d'obres | LleidaDiari.cat

'Llindars' és el títol de la nova exposició que des d'aquest diumenge al migdia acull la Fundació Privada Espai Guinovart d'Agramunt (Urgell).

La mostra, formada per una trentena d'obres, reflexiona sobre els llindars, concepte que l'artista Josep Guinovart (Barcelona, 1927-2007) va explorar des de diversos punts de vista al llarg de la seva trajectòria, especialment a partir dels anys 60. S'hi poden veure des d'obres que mostren aquests límits des d'una vessant física, com perforacions a la tela, fins obres que fan referència a la vida i la mort o a les estacions de l'any. Les peces provenen de la fundació així com de col·leccions privades que feia anys que no s'exposaven al públic. L'exposició es pot visitar fins al 14 de febrer.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

L'exposició engloba diverses etapes de Guinovart

L'exposició engloba diverses etapes de Guinovart i intenta explicar el concepte de llindars, que es va repetint una vegada i una altra a l'obra de l'artista. La mostra està dividida en tres espais, un primer on es mostra els límits propis de l'existència, com poden ser les estacions de l'any o la transició de la vida a la mort. En un segon recull d'obres s'hi veu la mateixa exploració del límit de la pintura, on Guinovart trenca l'espai de la tela fent que la realitat formi espai de l'obra i la tela vagi més enllà del requadre. Així, les obres del tercer no mostren obres planes sinó una nova dimensió a partir de la creació de diferents nivells, que poden ser físics o desconeguts a través d'espais foscos o orificis.

Bernat Puigdollers, comissari de l'exposició, afirma que el concepte de llindars és força present al llarg de les diferents etapes de l'artista, encara que «no tant durant els primers anys sinó a partir dels anys 60, quan Guinovart comença a experimentar». És llavors, quan segons Puigdollers, «la manera tradicional de pintar se li queda curta i comença a buscar noves maneres d'expressar-se», sigui introduint elements perforats o afegint capes de pintura a les seves obres, entre altres.

 

Procedència de la trentena de peces exposades

Pel que fa a la procedència de la trentena de peces exposades, algunes formen part de l'Espai Guinovart i altres són de propietat privada. Segons Puigdollers, s'ha intentat buscar obres que no es veuen habitualment o que directament feia anys que no es mostraven al públic, ja que es trobaven en magatzems o en col·leccions particulars.

Així mateix, Puigdollers ha reivindicat la figura de Josep Guinovart com un dels «artistes fonamentals de Catalunya de la segona meitat del segle XX» i l'ha qualificat de «personatge inesgotable». «Quan comences a treballar Guinovart t'adones que cada vegada el pots conèixer de nou sense aturador i sense límit», ha indicat.


Comentaris

envia el comentari