Catalunya Diari

Experts de la UdL descobreixen una altra pintura de Sorolla

Experts de la UdL descobreixen una altra pintura de Sorolla| EP - Fotografia: Universitat de Lleida

 

El Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (UdL) ha identificat una nova obra de Joaquín Sorolla que data dels primers anys de formació de l'artista (1863-1923), dos anys després de treure a la llum una altra peça del pintor valencià.

Es tracta d'una pintura a l'oli sobre una taula de petit format, de 34,6 per 16,8 centímetres, que representa un paisatge fluvial o lacustre, segons ha anunciat aquest dilluns la UdL, qui assegura que està "executada segurament del natural amb una tècnica molt depurada. Hauria estat realitzada en els inicis de la seva carrera artística, concretament el 1881".
 
Els exàmens, basats en diferents radiacions electromagnètiques, visibles i invisibles, com la llum blanca, ultraviolada, infraroja i els raigs X han permès a l'equip del CAEM aproximar-se al procés de creació pictòrica de l'obra, confirmant els paral·lelismes tècnics i estilístics entre aquesta pintura i el corpus de Joaquim Sorolla.
 
La radiografia, segons assegura la UdL, ha posat en evidència la presència d'una pintura subjacent en la qual s'intueix la representació d'un personatge. Segons els experts, tot indica que Sorolla hauria reutilitzat una taula on prèviament ja hi havia una figura humana "probablement del mateix Sorolla" sobre la qual va pintar aquest paisatge valencià.
 
Prova d'això és també la incisió que s'observa a l'angle superior esquerre del quadre, corresponent segurament a aquesta primera composició, la qual ha estat coberta per la segona capa pictòrica. Si bé no es disposa de documentació sobre la creació d'aquesta peça, els investigadors del CAEM han pres com a referència la signatura per datar.
 
Segons el comunicat de la UdL, la firma es correspon amb les rúbriques de la primera època de Sorolla i s'intueix així mateix un "81", pel que han considerat que va ser executada en 1881, quan Sorolla estava en els inicis de la seva carrera artística . Va començar a pintar a l'aire lliure animat per un dels seus professors, Gonzalo Salvà, i després pel pintor Ignacio Pinazo Camarlench, durant la seva etapa de formació a la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València (1878-1881).
 
Interès del pintor pel realisme

La pintura evidència l'interès de Sorolla pel realisme i la seva gran destresa en l'execució de les pinzellades ràpides i precises.
 
El pintor humanitza el paisatge representant la silueta d'una torre i una cúpula a l'horitzó i el que semblen uns cables elèctrics, instal·lats mesos abans a València. Els autors de l'estudi també destaquen la presència d'una franja ataronjada, corresponent al celatge, la qual es reflecteix també en l'aigua.
 
Recursos habituals de Sorolla
Es tracta d'un recurs habitual en algunes obres del pintor de cronologia similar com Bugaderes del Túria (1879), Aparició de Crist als apòstols (1882) o Paisatge de l'Algar de València (1882).
 
Els investigadors del CAEM, així com Blanca Pons Sorolla, besnéta del pintor i experta en la seva obra, remarquen l'excepcionalitat d'aquesta pintura, "ja que es conserven molt poques obres d'aquesta època tan primerenca tan acabades i amb aquesta qualitat". Els propietaris de l'obra, que la van adquirir com anònima en una subhasta en línia, van encarregar el 2014 l'estudi a CAEM per determinar la seva autoria.


Comentaris

envia el comentari