El Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans ha presentat l’actualització del 2025 amb un total de 375 novetats. Un conjunt que inclou 117 articles nous i 258 modificacions. Aquesta ampliació reforça l’objectiu de l’IEC de mantenir un estàndard viu, representatiu i adaptat als usos actuals. Les novetats del DIEC 2025 inclouen incorporacions destacades com dana, autoajuda, manga, taitxí, caputxino i falàfel, paraules cada vegada més habituals en el llenguatge quotidià.
Entre les noves incorporacions també figuren termes que reflecteixen tendències socials, culturals i tecnològiques. Com procrastinar, rumorologia, preqüela, jacuzzi, aiguagim, wok, sushi, mozzarella, búfala o feta. L’actualització també inclou locucions com gola del llop, que descriu un “lloc o situació de gran perill”. I amplia significats ja existents, com el de pop, que ara també s’utilitza per referir-se a una persona que toqueja de manera molesta.
Fornicar deixa d’estar restringit a l’àmbit moral
En la mateixa línia, el verb manxar incorpora l’accepció de “copular”, i fornicar deixa d’estar restringit a l’àmbit moral per assumir un significat més ampli i neutral. Aquestes adaptacions reflecteixen l’evolució dels usos lingüístics i responen a la voluntat de l’IEC d’adaptar el diccionari a la realitat comunicativa contemporània.
Una de les apostes importants de l’IEC en aquesta actualització és la incorporació de variants territorials, amb l’objectiu de reforçar la unitat de la llengua i representar la diversitat dialectal. S’hi sumen formes pròpies d’alguns territoris, com aïna, safranòria, roín, -ïna i uè, que permeten que més parlants s’hi vegin reflectits.
Pel que fa a les 258 modificacions, aquestes afecten elements diversos de les entrades del diccionari. La definició de sensibilitzar, per exemple, s’ha ampliat per incloure el sentit de “fer que algú prengui consciència d’una qüestió problemàtica”. També destaca el cas de orquestrar, que ara especifica l’acció de “planejar i dirigir estratègicament una activitat”.
En l’àmbit tecnològic, el verb migrar incorpora la idea de “traspassar dades d’un sistema informàtic a un altre”, mentre que núvol inclou la definició del conjunt de serveis d’emmagatzematge de dades en línia.
El vocabulari relacionat amb les begudes
L’actualització també revisa el vocabulari relacionat amb les begudes. Pomada recull ara la referència a la beguda menorquina de ginebra i llimonada, mentre que clara (o xampú) defineix la barreja de cervesa amb llimonada o gasosa. A més, didalet s’amplia per descriure la petita porció de licor que es pren d’un sol glop.
El DIEC també incorpora noves expressions populars, com llop amb pell d’ovella, utilitzada per designar una persona poc fiable malgrat la seva aparença afable, i dormir com una marmota, sinònim de dormir profundament.
Des de la publicació de la segona edició del DIEC, l’any 2007, el diccionari ha estat sotmès a actualitzacions periòdiques que es reflecteixen immediatament a la versió digital. Totes aquestes novetats es poden consultar a dlc.iec.cat i a l’aplicació gratuïta DIEC2.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







