En el marc de la celebració del Dia Mundial de l’Aigua, que es celebra aquest divendres dia 22 de març, es posa de relleu la preocupant situació del recurs hídric a Espanya. Amb el 75% del territori en risc de desertificació i regions com Catalunya enfrontant-se ja a restriccions significatives en l’ús de l’aigua, la crisi de l’aigua s’agreuja en un context de canvi climàtic.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
En una jornada dedicada a reflexionar sobre la importància de la gestió sostenible de l’aigua, és rellevant destacar que la quantitat d’aigua que utilitza una persona mitjana en la dutxa pot variar segons diversos factors com la durada de la dutxa, el flux d’aigua de la dutxa i els hàbits individuals de cada persona. No obstant això, s’estima que una dutxa mitjana d’uns 8 a 10 minuts amb una dutxa d’estàndard de flux regular pot consumir al voltant de 65 a 75 litres d’aigua. Cal tenir en compte que aquest valor pot ser superior si s’utilitza una dutxa d’alta pressió o si es prolonga el temps de dutxa. Així doncs, en un context de conscienciació sobre la conservació de l’aigua, és important considerar les pràctiques de consum responsable d’aquest recurs preciós.
«Estrès hídric»
Els experts adverteixen que el país està vivint una crisi d’«estrès hídric», amb la demanda superant l’oferta disponible. Aquesta situació es veu exacerbada pel consum excessiu en l’agricultura de regadiu, que ja absorbeix més del 85% del recurs. Malgrat un lleuger augment de les precipitacions aquest any, amb els pantans al 57,8% de la seva capacitat a mitjans de març, la realitat és que moltes regions enfronten una escassetat crítica.
Per abordar aquesta crisi, s’estan explorant solucions com la reutilització i la dessalinització de l’aigua marina. Les dessaladores ja produeixen cinc milions d’hectòmetres cúbics d’aigua, suficients per abastir a 34 milions de persones. No obstant això, més del 20% d’aquesta aigua dessalada s’utilitza per a la irrigació agrícola.
Els experts subratllen la necessitat d’una planificació eficaç, tenint en compte les necessitats actuals del recurs i fomentant la millora de la xarxa de distribució per evitar pèrdues i promoure la reutilització. Enfront d’aquest repte, és imperatiu un enfocament integral i sostenible per garantir la disponibilitat d’aigua per a les generacions futures.