Seguir una dieta mediterrània podria contribuir a millorar el benestar psicològic, especialment entre les persones majors de 50 anys. Així ho suggereix un estudi elaborat per la University College London i l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal). Aquest centre està impulsat per la Fundació «la Caixa».
La investigació s’ha publicat a la revista científica BMJ Open. Les conclusions indiquen que les persones amb una major adhesió a la dieta mediterrània presenten nivells més elevats de benestar emocional.
Un estudi amb més de 3.200 participants
Els investigadors van analitzar les dades de 3.296 persones d’entre 50 i 90 anys que participen en l’Estudi Longitudinal de l’Envelliment a Anglaterra (ELSA).
Els hàbits alimentaris es van recollir entre els anys 2018 i 2019. Els participants van informar dels aliments i begudes consumits durant dos dies diferents mitjançant una plataforma en línia.
El benestar psicològic es va avaluar amb qüestionaris realitzats entre els anys 2018 i 2020.
Més autonomia, energia i satisfacció vital
L’estudi va analitzar diferents aspectes del benestar psicològic, com ara l’autonomia, el control sobre la pròpia vida, el gaudi del dia a dia, el sentit vital, l’energia o les expectatives de futur.
Els investigadors assenyalen que els beneficis associats a la dieta mediterrània es mantenen independentment del nivell socioeconòmic dels participants o de la presència de símptomes depressius.
Un possible efecte protector durant la pandèmia
Les dades també mostren que la pandèmia de la covid-19 va tenir un impacte negatiu sobre el benestar emocional dels participants.
Tot i això, aquest deteriorament va ser menys intens entre les persones que seguien una dieta mediterrània de manera més fidel.
Segons els autors, els resultats suggereixen que aquest patró alimentari podria haver actuat com un factor protectordavant les conseqüències emocionals derivades de la pandèmia.
Malgrat això, els investigadors recorden que es tracta d’una associació observada en l’estudi i que cal continuar investigant per confirmar la relació entre la dieta mediterrània i el benestar psicològic.










