Lleida

Bretxa domèstica: les dones dediquen més de tres hores al dia a la llar

La bretxa de temps per a les feines domèstiques entre gèneres es redueix mitja hora al dia en una dècada

Comparteix

escombrar
Imatge d'una dona escombrant / LleidaDiari.cat

La bretxa domèstica continua molt present a Catalunya. Segons l’Enquesta de l’ús del temps 2024 publicada per Idescat, les dones dediquen tres hores i 17 minuts diaris a les tasques de la llar i de cura. Mentre que els homes hi destinen dues hores. Tot i que les diferències persisteixen, el desequilibri es redueix lleugerament respecte a l’edició del 2010-2011. Quan les dones hi invertien tres hores i 52 minuts i els homes dues hores i dos minuts.

L’estudi posa de manifest que la responsabilitat domèstica continua sent majoritàriament femenina. Més de la meitat de les dones afirmen que planifiquen els àpats familiars, la neteja, la compra o les tasques relacionades amb els infants. En canvi, només un de cada cinc homes assegura ocupar-se directament d’aquestes feines.

Planificació domèstica: tres vegades més femenina

Per primera vegada, la nova enquesta incorpora dades específiques sobre la planificació de les activitats domèstiques, un factor clau per entendre les càrregues invisibles que afecten la conciliació.

Segons les dades, el 60 % de les dones són les responsables de planificar els dinars i sopars dels dies laborables, mentre que només ho fa el 23,7 % dels homes. Una situació similar es repeteix amb la compra quotidiana (53,9 % de dones davant el 25,8 % d’homes). I amb la neteja a fons de la casa (61,6 % de dones enfront del 20,9 % d’homes).

Aquest patró s’agreuja en relació amb els infants. El 60,1 % de les dones prepara la roba diària dels fills. Mentre que només el 5,4 % dels homes fa aquesta tasca. A més, el 48,8 % de les dones segueix les comunicacions escolars —enfront de l’11 % dels homes—. I el 52,4 % es responsabilitza del seguiment mèdic dels infants, en comparació amb el 10,3 % masculí.

El nivell educatiu, un element diferencial

L’estudi també associa l’educació amb les responsabilitats de planificació. Entre les persones amb nivell d’estudis de primària o inferior, el 71,7 % de les dones declara planificar els àpats laborables, mentre que només ho fa el 22,3 % dels homes del mateix nivell educatiu.

En canvi, entre les persones amb estudis superiors, el percentatge de dones que assumeixen aquesta càrrega es redueix fins al 53,4 %, mentre que els homes en aquesta franja educativa augmenten fins al 25,4 %.

Aquest contrast suggereix que l’accés a l’educació superior pot reduir parcialment la bretxa domèstica, tot i que la desigualtat continua sent notable.

Xarxes socials vs. vida familiar

L’ús del temps també revela un canvi en els hàbits socials i digitals. La població catalana de 10 anys o més dedica 71 minuts diaris a les xarxes socials i 36 minuts a la missatgeria instantània. Per contra, només es destinen 43 minuts a la vida social en família.

Entre els joves de 10 a 24 anys, la suma de xarxes i missatgeria s’enfila fins a 2 hores i 11 minuts al dia, cosa que confirma una desconnexió creixent amb l’espai familiar.

Una fotografia social que convida al debat

L’Enquesta de l’ús del temps 2024 evidencia avenços, però també manté desigualtats de gènere profundes que condicionen la conciliació, la salut mental i les oportunitats professionals.

La bretxa domèstica es redueix, però continua marcant el ritme de la vida quotidiana a Catalunya, i situant les dones com a principals responsables d’un treball imprescindible i encara poc reconegut.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Guia per a una digestió feliç aquest Nadal: consells d’experts
DragAlert: nova app de seguretat per protegir els comerços de Lleida

Últimes Noticies

També et pot interessar