Greu crisi de preus en el sector de l’oli d’oliva

Greu crisi de preus en el sector de l’oli d’oliva| Redacció - Fotografia: JARC

 



El preu de l’oli d’oliva ha caigut fins a un 52% en l’última dècada i actualment se situa en 1,72 euros per quilo, un 30% menys del preu que tenia fa només 4 campanyes quan se situava en 2,44 euros. El mateix Govern espanyol ha reconegut el preu de l'oli verge extra (1,72 euros/kg) està molt per sota del cost de producció, establert en 2,46 euros/kg, segons l’estudi de la cadena de valor i formació de preus del Ministeri d’Agricultura. Encara més greu és el cas de la davallada del preu de les olives per almàssera, que ha disminuït un 67% des de l’any 2006, i ha passat de 0,68 €/kg d’olives d’aleshores als 0,22 euros/kg d’olives d’aquesta campanya (2011/12).



Davant d’aquesta situació que s’arrossega des de fa anys, les mesures de mercat plantejades per Brussel·les, com l’emmagatzematge privat, són clarament insuficients i no permeten aconseguir una recuperació dels preus en origen. Els últims emmagatzematges realitzats així ho demostren. Per tant, el sector es troba davant d’una situació de crisi de preus i no de crisi de mercat. El mercat de l’oli d’oliva és un mercat global, on la previsió de consum per aquesta campanya al món s’estima en 3,0785 milions de tones d’oli per una producció de 3,0980 milions de tones d’oli, quedant, només, 19.500 tones d’oli d’oliva per enllaçar campanyes; per tant, tot l’oli d’oliva es ven i no hi ha excés d’oferta.



La situació per a la pagesia de l’olivera i de les cooperatives elaboradores és insostenible perquè veuen com augmenten les seves despeses mentre es redueixen els ingressos. I, per aquest motiu, entén que cal establir mesures en defensa de la viabilitat del sector productor d’oli d’oliva a Catalunya, de la seva pagesia i de les seves cooperatives.



Per aquest motiu, totes les organitzacions dels sector asseguren que cal començar a caminar per tal de trencar la tendència actual: el 90% de l’oli d’oliva que consumeixen els catalans prové de fora de Catalunya. De la mateixa manera, cal endegar estratègies comunes per col·locar el nostre oli en el mercat internacional.




Comentaris

envia el comentari