Catalunya Diari

La pandèmia impulsa el comerç electrònic a Espanya i els minoristes tremolen

Més de la meitat de la població espanyola admet fer algunes compres per internet seguint amb aquesta tendència global

Una porta de vidre amb un cartell que indica obert
La pandèmia impulsa el comerç electrònic a Espanya i els minoristes tremolen | Cedida

Les mesures de confinament imposades a conseqüència de la pandèmia de la Covid-19 han impulsat les vendes en línia a escala global, ja que els consumidors s'han vist forçats a adoptar aquesta forma de fer compres per mantenir els seus prestatges plens durant aquests dies de tancament.
A Espanya, s'estima que al voltant del 70% de la població ja s'ha habituat a fer algunes compres a través d'internet, seguint una tendència global que ha impulsat a les e-commerce, tal com es reflecteix en el creixent interès dels inversors en comprar accions d'Amazon o del gegant asiàtic Alibaba, en anticipació a una crescuda en els ingressos d'aquestes companyies.
Aquest canvi en les preferències de compra dels consumidors, tot i que beneficia els minoristes en línia, també ha posat a córrer als minoristes tradicionals que no comptaven amb una presència online i que s'han vist en dificultats per mantenir els seus negocis durant la pandèmia.

Està arribant l'Efecte Amazon a Espanya?

Amb l'auge de l'e-commerce durant la pandèmia, els minoristes tradicionals podrien estar preocupant-se de tornar-se víctimes de l'anomenat "Efecte Amazon".
Aquest fenomen es refereix a l'impacte que ha tingut el gegant de l'e-commerce a la indústria minorista gràcies al seu model de negoci marcat per ràpids lliuraments, preus baixos, i alts nivells de competència entre els venedors de la plataforma - la qual cosa acaba beneficiant al consumidor i generant alts nivells de fidelització.
L'èxit d'aquest model ha derivat en una destrucció sistemàtica dels minoristes tradicionals que es veuen impossibilitats a competir contra aquest gegant i les seves ofertes.
Cal destacar que per a finals del 2019, almenys el 69% dels espanyols van declarar haver realitzat compres a través de la companyia fundada pel bilionari nord-americà Jeff Bezos i és molt probable que aquest percentatge s'hagi impulsat significativament en els primers mesos del 2020 a causa del confinament.
D'altra banda, un estudi recent de l'EAE Business School ha indicat que per al maig d'aquest any un 53% dels espanyols van declarar que incrementarien el volum de les seves compres a través d'internet a partir d'ara.
Aquest creixent i accelerat canvi en la modalitat de compra dels consumidors del país i el fort posicionament d'Amazon com l'indiscutible líder de la indústria de l'e-commerce espanyola, amenacen actualment l'estabilitat i el creixement dels minoristes tradicionals, de manera similar a com ha succeït als Estats Units en anys anteriors.

Els e-commerce avancen, però no en totes les categories

Tot i la imminent amenaça que Amazon presenta per als minoristes tradicionals, alguns segments presenten barreres d'entrada naturals que poden mantenir a les empreses líders del sector a la punta encara que s'incrementin les compres online a escala macro.
Aquest és el cas de sectors com la moda, on empreses com Inditex i H&M han enfortit les seves plataformes de venda online per oferir als seus lleials consumidors un híbrid que resulta bastant avantatjós en la pràctica.
Per a moltes persones, comprar peces de vestir per internet resulta menys còmode a causa de les diferències entre talles i ajustos que només poden identificar-se quan les peces es proven en viu. Una situació similar passa amb el calçat.
A causa d'això, els gegants tèxtils han vist l'oportunitat de complementar l'experiència de compres online amb la possibilitat d'oferir recessos i retorns en els seus establiments físics, la qual cosa els permet no només obtenir un avantatge competitiu sobre les empreses que venen roba en línia exclusivament, sinó també disminuir els seus costos fixos en reduir el nombre d'establiments que operen.

Per a finalitzar

L'efecte de la pandèmia en la indústria de l'e-commerce no té marxa enrere. Els consumidors han provat els avantatges de comprar online i és probable que la forma en què realitzen les seves compres hagi canviat per sempre.
A Espanya, resulta evident que el sector al detall està per experimentar una transformació similar a la vista en altres països que han avançat més ràpidament cap a aquest model i és probable que els minoristes tradicionals es vegin forçats a buscar estratègies per sobreviure a aquest canvi.
Amb Amazon a l'aguait, les peculiaritats de cada segment jugaran un paper clau en determinar qui sobreviuen i els que sucumbeixen davant el gegant online.
L'electrònica de consum, les joguines, els llibres, i els articles de llar - entre altres categories - sembla que són les primeres víctimes, mentre que en altres sectors com la moda els minoristes encara s'aferren als seus avantatges naturals per mantenir-se en el top.


Comentaris

envia el comentari