L’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA), amb la participació del Centre de Recerca Ecològica i Aplicacions Forestals (CREAF) i la Universitat de Lleida (UdL), ha iniciat dos projectes de recerca complementaris per identificar les millors pràctiques agrícoles que permetin incrementar els serveis ecosistèmics del sòl en diferents cultius i condicions climàtiques i agrícoles a Catalunya.
Els tracta dels projectes AgriRegenCat i AgriCarboniCat. Estan pressupostats en 2,6 milions d’euros i es finançaran a través del Fons Climàtic, que es nodreix amb el 50% dels ingressos de l’impost sobre les emissions de CO₂ dels vehicles i el 20% de la recaptació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient.
Per una banda, AgriCarboniCat se centrarà en la possibilitat d’augmentar el segrest de carboni en l’agricultura i en l’aportació de mètodes de quantificació i seguiment de segrest i emissions de gasos amb efecte d’hivernacle. D’altra banda, AgriRegenCat treballarà aspectes com són la fertilitat i la biodiversitat del sòl i la seva capacitat per resistir esdeveniments climàtics extrems.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
L’abast dels dos estudis és transversal, amb una xarxa de finques arreu del territori català representatives dels principals conreus, com ara blat, arròs, pomera, vinya, horta i pastures, assenyalen des d’Acció Climàtica. En cada cultiu, s’aplicaran diferents tècniques i se n’avaluarà la viabilitat ambiental, agronòmica i econòmica. Tant en parcel·les de l’IRTA com en explotacions comercials, moltes de les proves donaran continuïtat a projectes de recerca precedents.
Agricultura regenerativa i segrest de carboni
L’excés en l’ús de fitosanitaris o de conreu en el sòl compromet la biodiversitat, tant subterrània com en superfície i, per tant, la fertilitat natural, expliquen els investigadors. Però els beneficis de l’agricultura regenerativa van més enllà de la productivitat de la terra. Un sòl amb una bona estructura resisteix més l’erosió i contribueix a retenir més aigua, dos serveis essencials per als ecosistemes. Per contra, la manca de matèria orgànica el fa més vulnerable.
Un altre element central en l’equació de la sostenibilitat de l’agricultura és el carboni. Absorbit de l’atmosfera en la fotosíntesi, el carboni entra al sòl quan les plantes moren i és alliberat pels organismes descomponedors. El maneig agrícola pot intervenir en aquest cicle, per exemple, augmentant la quantitat de carboni al sòl, fent que sigui difícil de descompondre’s i que quedi sota terra, exposen els investigadors.
AgriCarboniCat emprarà les dades recopilades sobre el terreny a fi de crear indicadors i testar models predictius. Partint dels històrics disponibles i de variables físiques o biològiques, es podria mesurar l’evolució del carboni. A més, el projecte proposa integrar-la en el càlcul de la petjada de carboni i l’anàlisi de cicle de vida de productes alimentaris. De fet, la retenció i estabilització de carboni sota els camps de cultiu és capital per descarregar l’atmosfera. Els investigadors estimen que el segrest net de carboni en sòl agrícola podria compensar el 4% de les emissions anuals de gasos amb efecte d’hivernacle.












