La Fundació Sant Pau CEU va organitzar una taula rodona titulada «Els nens i les pantalles, què estem fent?», en la qual es va debatre sobre les eines necessàries per al bon ús de la tecnologia, prevenint addiccions i evitant l’ús irresponsable de la tecnologia i altres problemes diversos. Del locutor: «Els pares demanen ajuda, però moltes vegades no saben realment el que està passant perquè no coneixen la plataforma ni cap a on es mouen els seus fills».
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
En el marc, la institució va organitzar una taula rodona liderada per María Solano, professora de la Universitat CEU San Pablo i directora de Hace Família, amb experts en l’àrea: Catherine L’Ecuyer, investigadora i experta en teoria de l’educació; Fundadors de Desconect@ CEO Marc Masip; Beatriz Martín, directora general de Fad Joventut; Raúl Adames, director del Districte Escolar CEU; María Zalbidea és analista de tendències i autora de Suturing the Digital Gap, i Paco Perez Bes és soci de drets digitals en Ecix Tech. Durant aproximadament una hora es van formular diverses preguntes sobre com respondre al tsunami tecnològic brindant un ecosistema que creï les pautes i eines necessàries per a construir un ús responsable per a prevenir l’addicció tecnològica.
Davant aquesta situació, els experts coincideixen que aquesta situació és insostenible en una època en la qual el mòbil governa les nostres vides: «S’estima que hem de mirar la pantalla d’inici unes 200 vegades per a saber l’hora. El rellotge se n’ha anat». La investigadora i experta en teoria educativa Catherine L’Equiere creu que «creiem que els dispositius poden contribuir a l’educació, mentre que el món de la tecnologia promou una actitud passiva (en ments immadures)». Raúl Adames, superintendent del districte escolar CEU, afegeix: «La tecnologia ofereix molts beneficis, però quan sospesem els pros i els contres, no val la pena. Existeixen clares preocupacions sobre la salut mental dels nens i joves que se senten i es cuiden a les escoles, i és necessari saber en quina mesura aquesta incomoditat és causada per la tecnologia.»
Potenciador de la psicopatologia
Davant aquesta situació, el fundador i director general de Desconect@, Mark Masip, va destacar que «Espanya té la taxa d’addicció a Internet més alta de la UE. Som davant una situació en la qual necessitem frenar l’obertura de plataformes i continguts de risc, i per a això necessitem aprovar lleis nacionals i restringir l’ús correcte de la tecnologia.» «La responsabilitat recau enterament en la família o l’escola, per la qual cosa cal fomentar alternatives». Masip destaca la seva experiència treballant amb joves addictes a les noves tecnologies o que pateixen trastorns alimentaris. «Els telèfons mòbils poden empitjorar l’estat psicològic dels joves.» Beatriz Martín, directora general de Fad Joventut, va afegir: «Hem d’acceptar que diversos responsables d’aquest problema són varis: creadors de continguts, pares, professors, legisladors… El més bàsic és l’autonomia progressiva que genera pensament crític en els nens». En totes les edats és necessari establir límits i educar a pares i fills.
Paco Pérez Bess, soci jurídic digital d’Ecix Tech, va resumir i va formular la resposta a la prohibició del mòbil: «El primer que hem de fer nosaltres com a pares és donar exemple, hem d’acceptar el repte, hem de ser capaços de resoldre aquest problema i guiï’ns amb els nens perquè comprenguin els perills de la tecnologia.» Raúl Adames agrega: «A aquestes restriccions cal sumar-li una proposta familiar per a donar suport a l’ús correcte de la tecnologia per part dels nostres fills». Així mateix, Marija Zaza, analista de tendències i autora del llibre «Bridging the Digital Gap», Marija Zalbidea, va afegir: «Els pares estem aprenent a viure en un món completament digital i no podem fer els ulls grossos. Perquè aquesta convivència sigui possible és necessari dotar d’eines de coneixement adequades i al mateix temps ser conscients de com utilitzar correctament les tecnologies.»
Declaració sobre l’ús de la tecnologia.
En el resum de l’acte, el districte escolar CEU va presentar un manifest que destacava la importància de regular l’ús de les noves tecnologies per part de nens i joves, i va presentar deu fons per a donar suport a l’ús responsable de la tecnologia. Aquests pilars que componen el Manifest CEU tenen com a objectiu crear un ecosistema digital segur i amigable per als nens que prioritzi l’educació inclusiva, el judici crític i la salut mental.
La tecnologia no pot substituir la connexió amb el professor.
Reunir-se amb el coneixement significa esforç.