La fiscal en cap de Barcelona, Neus Pujal, reclama a les administracions que facilitin una eina d’intel·ligència artificial per esbrinar ràpidament si un lladre multireincident pot ser jutjat per un delicte menys greu, amb pena de presó, i no només per un furt lleu amb pena de multa. En una entrevista amb l’ACN, Pujal diu que aquesta eina informàtica permetria decidir molt aviat si un detingut ja té tres condemnes fermes per furt, cosa que li permetria jutjar pel quart furt com si fos un delicte menys greu. A més, demana més funcionaris i fiscals per assumir l’increment de feina que suposen els reforços judicials per lluitar contra la multireincidència a la capital catalana.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
Per ajudar a aquests fiscals i lluitar millor contra els furtadors multireincidents, la cap provincial de la fiscalia ha demanat a les administracions, sigui el Departament de Justícia, el Ministeri o la Fiscalia General de l’Estat, que els faciliti una eina d’intel·ligència artificial denominada “calculadora electrònica de la multireincidència”. Aquesta eina serviria per comprovar ràpidament si un detingut té almenys tres condemnes prèvies i fermes per furt, que entre les tres superin els 400 euros i que siguin computables. Per fer-ho, cal comprovar la data d’inici del compliment de cada pena, que no s’hagi interromput per altres condemnes i altres factors que compliquen el càlcul.
Aquesta ‘calculadora’ també la tindrien els jutjats i els cossos policials, que immediatament sabrien si aquell detingut per un delicte lleu de furt que hauria de ser jutjat en un judici immediat al jutjat de guàrdia pot ser jutjat directament per un delicte menys greu en un judici ràpid en un jutjat penal. Això també reduiria el 12,6% de suspensions de judicis lleus, ja que abans d’assenyalar la vista ja se sabria si aquell arrestat pot ser jutjat de forma immediata o ràpida. Alhora, els forats horaris que deixarien els judicis immediats per delictes lleus que passen a ser judicis ràpids per delictes menys greus permetrien encabir més judicis immediats, cosa que reduiria els retards.
Actualment, ja existeix una eina similar per calcular les penes quan hi ha diversos delictes i algunes ja s’han començat a complir. La nova eina que reclama Pujal també agilitaria i faria més eficient la feina a policies, jutges, fiscals i funcionaris.
L’increment de judicis ràpids per les quatre noves places de reforç i un jutjat més de guàrdia per tal de fer més judicis lleus immediats també obliga la fiscalia a treballar amb més celeritat, cosa que agreuja la seva històrica manca d’efectius. Tot i reiterar la falta de fiscals i funcionaris adscrits a la fiscalia, Pujal diu que “el que és bo per la ciutadania, és bo per a la fiscalia”. No obstant això, manté la seva petició de funcionaris, que depenen del Departament de Justícia, que, amb pressupostos prorrogats, no accepta fàcilment aquesta petició.