Gairebé la meitat de les compres fetes per Internet durant el Black Friday es retornen i alguns productes acaben destruïts. Ho constaten diversos estudis de l’escola de negocis EAE, que conclouen que l’augment dels descomptes durant l’últim divendres de novembre provoca que alguns consumidors comprin de manera compulsiva i, en conseqüència, augmentin les devolucions. El Black Friday ja és una data assenyalada per a molts negocis i pels que es dediquen exclusivament a vendre en línia gestionar les comandes retornades d’aquell dia s’ha convertit en un maldecap. A banda de les cadenes que cobren per les devolucions online, comencen a sorgir alternatives i ja hi ha botigues especialitzades en vendre productes que provenen de devolucions.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
Enguany el Black Friday arriba marcat per l’acumulació d’estocs que tenen les botigues derivat de les altes temperatures. La calor inusual per l’època ha provocat que les peces d’abric encara no s’hagin venut i això comportarà, segons explica el secretari de l’agrupació d’eixos comercials Barcelona Oberta, Joaquim de Toca, que els comerços tinguin bones ofertes, amb més productes amb descompte en comparació amb l’any passat. Les rebaixes en la moda també arrossegaran a més ofertes en altres sectors i, de fet, hi ha comerços que ja fa dies que n’ofereixen. De Toca assegura que en el cas de les botigues físiques no constaten una xifra de devolucions excepcional i atribueix els productes retornats a canvis de regals. Ara bé, això canvia en el cas dels negocis que venen en línia.
La moda i l’electrònica, on hi ha més devolucions
«Quan el consumidor està exposat a ofertes continuades i constants, és més propens a comprar de manera compulsiva i que dies després de rebre el producte se’n penedeixi i ho acabi retornant», explica el professor de Logística i Producció de la UOC Cristian Castillo en declaracions a l’ACN. Segons detalla, la moda i l’electrònica són els sectors on més comandes es retornen i assegura que per alguns negocis gestionar tot plegat és realment un problema.
Per aquest motiu Inditex, per exemple, l’any passat ja va començar a cobrar per les devolucions online, tot i que el preu és “simbòlic”, d’1,95 euros quan s’ha d’anar a buscar el producte al domicili del consumidor o en un punt de recollida. «Els enviaments gratuïts són una fal·làcia que s’ha quedat en l’imaginari col·lectiu, però són mentida perquè hi ha costos de transport que algú ha d’assumir», apunta el director del màster Supply Chain de l’escola de negocis EAE, Miquel Serracanta.
Ambdós experts avisen que la gestió de les devolucions té un impacte mediambiental, però també en les empreses, tant a nivell logístic com de personal, ja que en alguns casos arriben a contractar gent tan sols per revisar l’estat dels productes retornats. Castillo assegura que tota la logística inversa de les comandes retornades representa al voltant del 4% de la facturació d’un negoci electrònic i alguns ja estan començant a buscar alternatives per reduir aquests costos.
Destruir productes o regalar-los als consumidors
La solució més dràstica a tot plegat és directament la destrucció d’alguns productes un cop tornen als magatzems. Els dos experts asseguren que això passa quan hi ha petits defectes i no surt a compte arreglar-los. En altres casos, quan són coses de baix preu, les marques els diuen als consumidors que se les quedin i igualment els n’envien una altra. «A les empreses els surt més a compte que et quedis aquell producte de baix valor que no pas gestionar tot el procés de devolució», diu Serracanta.
Multinacionals com Amazon ja han començat a posar remei a tot plegat i estan eliminant els comptes dels clients que fan moltes devolucions. «Si som consumidors que comprem quatre sabates de talles i models diferents, ens les porten a casa i d’aquestes ens en quedem unes, com a pràctica recurrent això cada vegada estarà més penalitzat», avisa el professor de l’escola de negocis EAE. Aquest mètode és conegut sota el nom de ‘bracketing’.