L’arribada de ChatGPT ha marcat un abans i un després en el món laboral. Des de la seva irrupció, la IA ha sacsejat especialment el sector tecnològic, i en particular el dels programadors. Els professionals més pròxims a aquesta revolució digital.
Segons dades d’Eurostat, la demanda de desenvolupadors de software i aplicacions a Espanya ha caigut del 7,9% al 5,4% de les ofertes de feina en els darrers tres anys. Això representa una reducció del 31% del pes relatiu dins el mercat laboral. La paradoxa és que la branca més afectada és precisament la que s’encarrega de crear i entrenar les mateixes tecnologies. Que justament ara comencen a assumir part de les seves funcions.
Altres perfils tecnològics, com tècnics de xarxes, gestors de bases de dades i professionals de suport informàtic, també pateixen una davallada. Tot i que més moderada: del 5,6% al 5,1%, un descens del 18,7%. En conjunt, els professionals TIC representen només el 4,7% de l’ocupació total a Espanya, per sota de la mitjana europea. D’aquests, més de la meitat són desenvolupadors, fet que situa al voltant del 2,7% del mercat laboral en el grup més exposat a l’automatització per IA.
Ocupació alta, però menys mobilitat
Tot i la reducció d’ofertes, el sector registra xifres històriques d’ocupació. El segon semestre del 2025 ha tancat amb 554.000 professionals dedicats al desenvolupament de software i aplicacions. Un 63,5% més que el 2019 i un 18,2% més que abans de ChatGPT. Aquest aparent contrast s’explica per la menor rotació laboral: els programadors canvien menys de feina, reduint el moviment intern i mantenint el volum d’ocupació estable.
La rotació, que arribava al 35% fa uns anys, s’ha frenat notablement. Això provoca que, encara que hi hagi menys incorporacions, també hi hagi menys sortides. El resultat és un mercat estable però amb salaris estancats. Sense competència per captar talent, les empreses no es veuen obligades a augmentar sous, i això redueix el poder de negociació dels treballadors del sector.
La veu dels experts
El creador de contingut i formador en programació Víctor Robles (Víctor Robles WEB) reflexiona sobre aquesta situació als seus vídeos: “S’ha venut la programació com la terra promesa, però aquí no hi ha màgia, cal esforç i formació constant”. Segons Robles, el salari mitjà d’un programador júnior ronda els 30.000 euros anuals, una xifra que pot créixer amb l’experiència i l’actualització contínua de coneixements.
En resposta a comentaris que comparen sous baixos amb feines menys qualificades, Robles és clar: “Si prefereixes fregar plats a programar, endavant, però estudiar programació continua sent una de les millors apostes a llarg termini”.
Per a ell, la clau del futur està en saber aprofitar la IA com a eina, no en témer-la: “La intel·ligència artificial no et substituirà si saps utilitzar-la. No és màgia, és saber fer-la servir”.
Així, tot i la incertesa que genera la IA, el sector tecnològic continua sent un dels motors del canvi i una aposta sòlida per a aquells que aposten per la formació contínua i l’adaptació als nous temps.


NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. 







