La intel·ligència artificial, al darrere de les compres que es fan durant les festes de Nadal

Comparteix

El que consumim està condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho asseguren diversos experts consultats per l’ACN, que remarquen que l’impacte d’aquesta tecnologia augmenta en l’època de l’any en què es fan més compres: Nadal. «Quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens està escoltant el mòbil?», es pregunta Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). «No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial», respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algoritmes. Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada deu compres que s’han fet durant la campanya de Nadal. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s’ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat d’aquests diners ha anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!




Banner-300x600 (1)

«Les compres ens venen condicionades», ressalta Ganyet. «El nostre comportament a Internet deixa moltes traces, que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres», explica. Aquests algoritmes de recomanació que es calcula que han estat al darrere d’un 80% de les compres es fan “molt evidents” en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen són de productes similars). «Ara qui ens coneix millor és Google o Amazon», alerta l’enginyer, que assegura que aquesta tecnologia utilitzada a la contra «pot crear societats molt distòpiques».

En el cas del comerç, el director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té «moltes aplicacions», més enllà dels recomanadors. Segons detalla, es tracta de qüestions relacionades amb la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors o la interacció amb els clients, entre altres. En alguns casos, també es fan servir sistemes generatius d’intel·ligència artificial -els que creen contingut a partir de l’observació d’altres dades, el més conegut d’aquest tipus és ChatGPT-. «En l’àmbit de la moda es pot fer una visió virtual de com et pot quedar una determinada peça», exemplifica.

Els experts admeten que l’ús d’aquesta tecnologia «no està a l’abast de qualsevol» i són les grans multinacionals les que més avantatges n’han tret. Els petits comerços, però, també l’han utilitzat per acostar-se als consumidors potencials, per exemple amb campanyes publicitàries a les xarxes socials segmentades per audiència, per evitar estar en una «situació de desavantatge». Als consumidors, en canvi, els llancen un avís, tenint en compte que més de la meitat han acabat gastant més del que havien planejat, segons l’OCU. «El que cal fer és usar la intel·ligència natural, perquè tot el que se’ns recomana està mitjançat per intel·ligència artificial», sentència Ganyet.


LleidaDiari_300x250_web


Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.
Societat

La intel·ligència artificial, al darrere de les compres que es fan durant les festes de Nadal

Comparteix

El que consumim està condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho asseguren diversos experts consultats per l’ACN, que remarquen que l’impacte d’aquesta tecnologia augmenta en l’època de l’any en què es fan més compres: Nadal. «Quan parles d’una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d’aquella marca… ens està escoltant el mòbil?», es pregunta Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). «No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial», respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algoritmes. Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada deu compres que s’han fet durant la campanya de Nadal. L’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s’ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat d’aquests diners ha anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!




Banner-300x600 (1)

«Les compres ens venen condicionades», ressalta Ganyet. «El nostre comportament a Internet deixa moltes traces, que s’aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres», explica. Aquests algoritmes de recomanació que es calcula que han estat al darrere d’un 80% de les compres es fan “molt evidents” en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen són de productes similars). «Ara qui ens coneix millor és Google o Amazon», alerta l’enginyer, que assegura que aquesta tecnologia utilitzada a la contra «pot crear societats molt distòpiques».

En el cas del comerç, el director de l’àrea de tecnologies digitals d’Eurecat, Joan Mas, explica que la intel·ligència artificial té «moltes aplicacions», més enllà dels recomanadors. Segons detalla, es tracta de qüestions relacionades amb la gestió dels estocs, el monitoratge de preus de la competència, la presa de decisions a partir de campanyes de venda anteriors o la interacció amb els clients, entre altres. En alguns casos, també es fan servir sistemes generatius d’intel·ligència artificial -els que creen contingut a partir de l’observació d’altres dades, el més conegut d’aquest tipus és ChatGPT-. «En l’àmbit de la moda es pot fer una visió virtual de com et pot quedar una determinada peça», exemplifica.

Els experts admeten que l’ús d’aquesta tecnologia «no està a l’abast de qualsevol» i són les grans multinacionals les que més avantatges n’han tret. Els petits comerços, però, també l’han utilitzat per acostar-se als consumidors potencials, per exemple amb campanyes publicitàries a les xarxes socials segmentades per audiència, per evitar estar en una «situació de desavantatge». Als consumidors, en canvi, els llancen un avís, tenint en compte que més de la meitat han acabat gastant més del que havien planejat, segons l’OCU. «El que cal fer és usar la intel·ligència natural, perquè tot el que se’ns recomana està mitjançat per intel·ligència artificial», sentència Ganyet.


LleidaDiari_300x250_web


Activen l’alerta del pla Ventcat davant la previsió de ratxes fortes el cap de setmana
Última hora: Tornen les mascaretes obligatòries a tots els centres sanitaris

Últimes Noticies

També et pot interessar

No results found.