Turisme de Catalunya ha identificat 9.000 anuncis de pisos turístics il·legals que es promocionen a Airbnb, segons ha avançat ‘El matí de Catalunya Ràdio’ i ha pogut confirmar l’ACN de fonts de l’organisme dependent del Departament d’Empresa i Treball. Una troballa que ha estat possible gràcies a l’eina tecnològica del Govern per cercar habitatges sense registre a les principals plataformes d’oferta d’aquests allotjaments. La Generalitat ha reclamat recentment a Airbnb la retirada d’aquests anuncis. D’altra banda, fonts de Turisme han precisat que aquesta publicitat no està inclosa en els més de 65.000 anuncis que el Ministeri Drets Socials, Consum i Agenda 2030 va demanar blocar aquest dilluns a Airbnb.
NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T’enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!
La xifra d’aquesta oferta de pisos s’ha conegut la mateixa setmana que el ministeri va traslladar a la companyia l’obertura de tres expedients per incomplir la normativa de publicitat. Alhora, precisava que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid s’havia pronunciat sobre el primer i ordenava la retirada “de manera immediata” de 5.800 anuncis. El Govern disposa d’una plataforma de control dels habitatges d’ús turístic que, segons va concretar, a principis d’any, el conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, va permetre eliminar gairebé 10.000 places il·legals durant l’últim any. Es tracta d’una eina exclusiva de l’executiu català i que a principis del 2025 va posar a disposició dels ajuntaments.
La Direcció General de Turisme va dur a terme la formació amb una trentena de consistoris per coordinar l’actuació en aquest àmbit. La directora general de Turisme, Cristina Lagé, va explicar a l’ACN que compartir aquesta tecnologia “facilita” la feina als ens locals. Per una altra part, Lagé destacava “l’avantatge” que suposava pel fet del component de “la proximitat”.
Airbnb defensa que Turisme “ignora” crear un procediment
La plataforma digital d’allotjaments turístics ha assenyalat a l’ACN que Turisme “ha desatès les propostes i ignorat reiteradament” la possibilitat de fixar “un marc simplificat per aplicar la retirada d’anuncis que no compleixen amb la regulació local”. En aquest sentit, espera que la implementació del reglament europeu de lloguer de curta durada “proporcioni el marc adequat per compartir dades entre plataformes i autoritats locals”.
L’empresa, amb seu als Estats Units, ha recalcat que “sempre deixa clar” a tots els amfitrions que estan “obligats a seguir les normatives locals i demana que certifiquin que tenen permís per anunciar el seu espai”. Airbnb ha precisat que “si la llei ho requereix” han de mostrar el número de llicència. Sigui com sigui, la firma estatunidenca ha subratllat que quan una autoritat “notifica de manera provada” que s’incompleix la regulació “sempre” retira la publicitat.
D’altra banda, la companyia ha puntualitzat que s’ofereixen “molts tipus diferents d’allotjament” i cadascun “pot estar subjecte a la seva pròpia normativa”. Per això, ha defensat que “seria incorrecte afirmar que tots els allotjaments anunciats a Airbnb es regeixen per les mateixes regles que els de curta durada”. La plataforma digital ha concretat que “nou de cada deu amfitrions” a Catalunya diuen que l’espai que promocionen “és propietat seva o de les seves famílies”. A la vegada, també ha destacat que “dues terceres parts dels amfitrions i anuncis” són de fora de les capitals de les quatre demarcacions catalanes.