Lleida

La inflació puja al 2,9% a Lleida al setembre per l’educació i l’habitatge

La pujada dels preus de l’energia, l’electricitat i el gas ha tingut un impacte directe en les llars

Comparteix

diners
Imatge d'arxiu / Pixabay

La inflació a la demarcació de Lleida continua a l’alça. Segons les dades publicades per l’INE, l’IPC ha augmentat quatre dècimes al setembre, situant-se en el 2,9% interanual. Aquest increment respon principalment a l’encariment de les despeses educatives i de l’habitatge, subministraments i combustibles. Que han pujat un 7,2% en tots dos casos.

Tot i que la inflació s’ha moderat en comparació amb períodes anteriors, el cost de la vida continua sent una de les principals preocupacions de les famílies lleidatanes. La pujada dels preus de l’energia, l’electricitat i el gas ha tingut un impacte directe en les llars. Especialment coincidint amb la tornada a l’escola i l’augment de les despeses domèstiques.

L’educació i l’habitatge, els principals impulsors de la pujada

El grup de l’educació ha estat un dels que més ha contribuït a la pujada general de l’IPC, amb un increment del 7,2%, coincidint amb l’inici del curs escolar. I l’augment dels preus dels llibres, material didàctic i serveis educatius. Paral·lelament, les despeses relacionades amb habitatge, aigua, electricitat, gas i altres combustibles també han pujat en la mateixa proporció.

Altres grups amb increments destacats han estat la roba i el calçat, que han augmentat un 6,5%, i les begudes alcohòliques i el tabac, amb un 4,2% més que fa un any. Malgrat aquestes pujades, en comparació amb l’agost, els preus han registrat una lleugera baixada mensual del 0,5%. Un fet que s’explica per les rebaixes d’estiu i l’estabilització de certs productes d’alimentació. No obstant això, el sector tèxtil ha trencat aquesta tendència amb un repunt del 3,6% respecte al mes anterior. Coincidint amb la sortida de les noves col·leccions de temporada.

Catalunya i l’Estat espanyol també registren pujades

La tendència a l’alça dels preus no és exclusiva de Lleida. A Catalunya, la inflació ha repuntat dues dècimes al setembre, fins a situar-se en el 2,6%, mentre que a nivell de l’Estat espanyol l’increment ha estat de tres dècimes, amb un 3% d’inflació interanual.

Això situa la demarcació de Lleida lleugerament per sobre de la mitjana catalana, però encara per sota del conjunt estatal. Els experts econòmics assenyalen que aquesta evolució és coherent amb el comportament dels preus energètics i dels serveis, que continuen sent els principals motors de la inflació en l’àmbit estatal.

Perspectives per als pròxims mesos

Els analistes preveuen que la inflació es mantindrà estable o lleugerament a l’alça durant la tardor, a causa de l’encariment dels combustibles i de l’energia amb l’arribada del fred. També s’espera un impacte continuat de les despeses educatives i de consum domèstic, factors que podrien mantenir la pressió sobre l’IPC.

En resum, la inflació a Lleida al setembre mostra un escenari d’increment moderat però sostingut dels preus, amb una incidència clara de l’habitatge i l’educació, dos àmbits que afecten directament el pressupost familiar.

NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

▶ TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!

Aconsegueixen reduir l’estada dels lleidatans a l’UCI. Et diem per què!
Els treballs millor pagats a Espanya: et diem on guanyar més

Últimes Noticies

També et pot interessar