El programa ‘Sempre Acompanyats’ ha atès des de principis d’any 181 persones a Lleida. La Fundació ‘la Caixa’, amb la col·laboració de la Paeria i de la Creu Roja, desenvolupa aquest programa als barris de Balàfia i de l’Escorxador. La missió del programa és empoderar les persones grans en situació de soledat posant-les al centre, com a subjectes actius del seu procés d’envelliment, i acompanyant-les en la cerca d’una vida plena per mitjà del foment de les seves relacions de benestar i suport.
TELEGRAM LLEIDADIARI: Ara també podeu rebre les notícies de LleidaDiari a través del canal de Telegram. Punxa aquí!
Amb la finalitat de sensibilitzar la societat sobre el fenomen de la soledat, s’ha posat en marxa l’acció ‘La soledat no es veu, se sent‘, que per mitjà de missatges i imatges situats a diferents punts de diverses ciutats fa visible el sentiment d’aïllament que viuen milions de persones grans. A més, el programa ha llançat 12 converses en format àudio amb gerontòlegs i psicòlegs experts que aborden des de diferents perspectives les claus per comprendre la soledat posant l’accent en la prevenció i en les eines per a l’empoderament.
Amb motiu del Dia Internacional de la Gent Gran (1 d’octubre), l’organització va realitzar diferents accions de sensibilització que donen valor a la importància de les relacions socials i fan visible la soledat com un repte de la nostra societat en un doble sentit: pot afectar tothom, i, a la vegada, cadascú pot aportar el seu granet de sorra per millorar la vida de les persones del seu entorn que senten soledat.
La Biblioteca Pública de Lleida s’ha adherit a la campanya de sensibilització de l’1 al 31 d’octubre. La mostra està adreçada a tot tipus de lectors i ofereix diferents formats: llibres, contes, revistes i pel·lícules. A més, el dia 5 d’octubre, a les 11 h, la biblioteca acollirà la Taula Rodona ‘La soledat no es veu, se sent’, que han promogut les tres institucions vinculades, la Fundació ‘la Caixa’, Creu Roja Lleida i la Paeria. Aquestes activitats són una mostra de les diferents actuacions que s’impulsen durant l’any per sensibilitzar, detectar persones en soledat i teixir aquesta xarxa de suport i de relacions, amb la col·laboració sempre del teixit associatiu i de les institucions locals.
En el conjunt d’Espanya, la gent més gran de 65 anys representa el 19,6% de la població (9.310.828 persones). Segons les dades de projecció de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), el 2035 hi podria haver més de 12,8 milions de persones grans. Durant els anys vinents, i especialment a partir del 2030 es registrarien els increments més grans amb l’arribada a la vellesa de les cohorts nascudes durant el ‘baby boom’.