Llegir per oci és una pràctica cada vegada més estesa entre els catalans, que ja freguen el 70% de població lectora, segons el Baròmetre d’Hàbits de Lectura 2025. Concretament, el 69,5% dels catalans afirmen llegir en el seu temps lliure, la xifra més alta registrada des del 2012. L’informe, elaborat per la Federació de Gremis d’Editors, situa Catalunya com la tercera comunitat autònoma amb més lectors per oci de tot l’Estat. Només Madrid, amb un 72,8%, i Navarra, amb un 70,1%, presenten percentatges superiors.
L’evolució de les dades confirma una progressió sostinguda. L’any 2024, el percentatge de lectors per oci a Catalunya era del 68,9%. Enguany, la xifra creix mig punt i s’apropa encara més al llindar del 70% de la ciutadania. Si es compara amb les primeres dades del Baròmetre, publicades el 2012, l’augment és encara més significatiu. Aquell any, el percentatge de població catalana que llegia per plaer no arribava al 60%.
Per sobre de la mitjana estatal
A escala estatal, el nombre de persones que llegeixen per oci també ha augmentat. Actualment, el 66,2% de la població espanyola llegeix en el seu temps lliure, dos punts més que l’any anterior. Catalunya se situa, així, per sobre de la mitjana espanyola i a força distància d’altres territoris com Extremadura, que presenta el percentatge més baix amb un 59,8%, les Illes Balears (62,1%) o el País Valencià (64,4%).
El Baròmetre també reflecteix diferències notables segons el perfil dels lectors. Les dones continuen llegint més que els homes, amb un 72,3% de població femenina lectora, davant del 59,8% en el cas dels homes. Pel que fa a l’edat, els joves d’entre 14 i 24 anys són el grup amb un índex de lectura més elevat. Gairebé el 77% llegeixen per oci, per davant del grup de 25 a 64 anys, amb un 67%, i de les persones majors de 65 anys, amb un 58%.
Creixement de la lectura digital
Una altra de les tendències destacades és l’augment de la lectura en format digital. Per primera vegada, aquest tipus de lectura arriba a un terç dels lectors, amb un 33,2%.
El suport digital encadena així tres anys consecutius de creixement, després d’haver-se mantingut estancat al voltant del 30% a partir del 2017.










