30 anys educant sobre l’escenari

30 anys educant sobre l’escenari| Laura Biela – Fotografia: Aula Municipal de Teatre

 

L’Aula municipal de Teatre de Lleida està d’aniversari. Aquest 2012 celebra els seus primers 30 anys de vida. Per les seves instal·lacions han passat durant aquest temps milers d’intèrprets, alguns d’ells inclús han tingut l’oportunitat de fundar la seva pròpia companyia teatral i avui en dia estan triomfant per tot l’Estat.

L'escola no ofereix un procés d'aprenentatge qualsevol, sinó que a les classes es fusiona l'àmbit educatiu amb el cultural. Per una banda és té molt en compte el llenguatge no verbal, el treball en equip i la generositat dalt d'escena; i per l'altra, es té cura de la posada en escena, la qualitat artística i la diversitat temàtica de les presentacions obertes al públic. 

Uns 2.000 alumnes es formen cada any com a actors seguint aquesta metodologia. Una sèrie d'eines que podrien aplicar en el dia a dia i que les empreses també valoren a l'hora d'anar a buscar feina. “Fer teatre és molt important i ajuda a l'hora d'anar a buscar feina. Molts llocs de treball requereixen contacte amb la gent, i una persona que ha fet teatre i ha après a comportar-se i a controlar els seus impulsos difícilment reaccionarà malament davant d'un client”, explica Antonio Gómez, director de l'Aula Municipal de Teatre des de fa tres anys.

 

Grups diferenciats per edats

El perfil de les persones que formen part de l'escola és molt variat. “Hi ha gent de 3 anys, però també de 70”, comenta Gómez, “i la majoria són dones”. A l'haver aquestes diferències d'edat aposten per separar als futurs actors en quatre grups: els més petits, que assagen entre una hora i mitja i tres hores a la setmana; els joves (menors de 18 anys) que fan teatre 4 hores setmanals; els adults d'iniciació que van a l'aula entre 3 i 6 hores; i els estudiants d'art dramàtic que hi dediquen 17 hores setmanals.

“És molt important que els diferenciem per edats, perquè a cada etapa tenen unes carències concretes i s'han de treballar aspectes diferents”, explica el director, qui assegura que tot i que hi ha molta gent que comença als 20 anys a fer teatre, “la formació comença de ben petits, perquè així quan es fan grans tenen més taules i veritat (són més creïbles) sobre l'escenari”.

Un altre dels trets característics dels actors és la seva fidelitat. “Hi ha molta gent que comença i després ja no ho deixa. La majoria de les persones que ho han provat, han continuat. Inclús n'hi ha alguns que han pogut crear la seva pròpia companyia i ara viuen d'això, tenen la seva nòmina i s'hi dediquen”.

Però que fa falta per ser un actor complet? “Aptitud i actitud”, respon ràpidament el director de l'Aula, “moltes companyies quan ens demanen actors valoren molt aquests dos aspectes. A més volen que sigui puntual, que sàpiga treballar en equip, que tingui talent, que sàpiga gestionar-se i que tingui molta iniciativa”. Sense aquestes qualitats és impossible que un actor triomfi.

Mancances i reptes

Un dels principals problemes que s'ha trobat la direcció de l'Aula al llarg del temps ha set l'espai. “Programar un curs de 2.000 alumnes en aquestes instal·lacions (carrer Roca Labrador s/n) és com jugar al 'tetris'”, comenta Gómez. “Ens estem plantejant buscar pel setembre algun altra aula externa a l'escola, perquè aquí ja no hi cavem”.

Per altra banda també estan intentant que el teatre tingui el reconeixement oficial que es mereix. És cert que existeixen escoles superiors d'art dramàtic, però no poden albergar tota la setmana teatral que hi ha. “Ara per ara molt professionals surten de les escoles però sense cap títol oficial”, comenta el director, qui assegura que juntament amb l'Associació Catalan d'Escoles de Teatre (ACET), l'Aula també lluita per aconseguir tard o d'hora aquesta titulació. 

L'Aula municipal de Teatre de Lleida, qui compta amb el suport de totes les institucions de la ciutat, és un trampolí per als futurs actors. “Lleida, tot i ser una ciutat petita, té moltes companyies de teatre professionals. Moltes d'aquestes, quan necessiten algun actor el busquen a l'escola i això fa que alguns alumnes surtin de les nostres aules amb una nòmina sota el braç”. Un fet que avui en dia molt estudiants voldrien també aconseguir. 

Celebració

Per celebrar teatralment aquest trentè aniversari  s'ha programat aquest dimecres a les 21.00 hores al teatre de La Llotja l'espectacle URFAUST, una adaptació d'un clàssic a la manera de la companyia La Inestable 21. La representació comptarà amb la participació de 140 persones, 95 dels quals formen part de l'Aula de Teatre.

Aquesta formació, La Inestable 21, va néixer a la pròpia escola al 2001, els seus pares van ser en Marcel·lí Borrell, la Mercè Ballespí  i l’Antonio Gómez. El projecte tenia la finalitat de donar als alumnes de l’Aula de Teatre la possibilitat de poder fer espectacles diferents als que es feien als tallers per a joves, tot i que el projecte va tenir bona rebuda, i va començar a rodar.