30 de gener: Dia de la no Violència i la Pau

30 de gener: Dia de la no Violència i la Pau| Javier Giménez

 

Quan els centres educatius preparen la Diada de la Pau i en uns moments tan difícils com els actuals, des de la Federació de Treballadors de l’Ensenyament de la UGT (FETE-UGT), hem de dir amb tota claredat que la pau no és només absència de conflicte bèl·lic.
 
No podem parlar de No Violència si no hi ha unes condicions que assegurin uns drets fonamentals com l’educació, la sanitat, el treball o la vivenda. No  podem parlar de pau davant la realitat d’unes polítiques que desmantellen l’estat del benestar, dificulten la cohesió i creen tensions socials, amb greus conseqüències per a la gran majoria de la ciutadania.
 
Aquest dia no podem oblidar que, a més de l’increment de la vulnerabilitat de les persones, un dels efectes de la crisi econòmica és l’augment de les desigualtats socials i la seva repercussió en els infants i  família. Les polítiques d’austeritat són la manifestació d’unes opcions ideològiques que responen a les demandes del mercat i no a la recerca del benestar de la població.
 
La democràcia, la pau i el desenvolupament són fonamentals per a l’avenç social que no és possible sense garantir el dret de les persones a una educació de qualitat, gratuïta i per a tothom; amb professionals i recursos que assegurin l’equitat i la igualtat d’oportunitats.
 
Avui més que mai, per respondre i contrarestar els efectes demolidors de la crisi, necessitem invertir en educació; que el nostre alumnat es formi per a participar i actuar amb eficàcia, de forma solidària i sostenible, en aquest món tan global.
 
Des de la perspectiva de FETE-UGT l’educació per a la Pau ha de tenir com a objectiu fomentar actituds i valors de rebuig a la violència, creant un clima en què el procés educatiu afavoreixi la solidaritat, l’afectivitat, la cooperació, el respecte i el diàleg.
 
L’educació per a la Pau està directament vinculada a la realitat multicultural dels centres educatius. L’alumne ha d’aprendre des del respecte a la diversitat, el reconeixement mutu, la lluita contra les situacions racistes i  la igualtat de drets.  Ha de reconèixer que  altres maneres de pensar, ser i actuar no representen cap amenaça sinó riquesa de la diversitat
 
L’educació per a la Pau ha d’ajudar a detectar situacions injustes i proposar, amb actituds crítiques, solidàries i compromeses, solucions que les superi. Ha d’ensenyar a reconèixer i afrontar els conflictes des de la reflexió serena sobre els causes, prenent decisions negociades per a solucionar-les d’una forma creativa, tolerant i no violenta.
 
Javier Giménez, FETE-UGT Terres de Lleida