A la ciutat de Lleida es treuen 43.000 punts per multes, un 30% més que a Barcelona

A la ciutat de Lleida es treuen 43.000 punts per multes, un 30% més que a Barcelona| Redacció – Fotografia: lleidaalminut.com

 

El president del Grup Municipal de Convergència i Unió, Toni Postius, urgeix a posar l’accent en la millora de la pedagogia viària a la ciutat de Lleida tenint en compte que s’hi sostreuen un 30% més de punts del carnet de conduir que a Barcelona ciutat, segons les darreres dades publicades per la Direcció General de Trànsit (DGT) de l’any 2014.

“Alguna cosa falla quan a Lleida, amb una població de 138.542 persones, es trauen 43.134 punts pel total de sancions imposades, davant dels 33.194 punts sostrets a la ciutat comtal, que té 1’6 milions d’habitants”, ha reflexionat Postius. Mentrestant, a Tarragona, amb 131.255 habitants es van retirar 7.976 punts, i a Girona, amb 97.586 habitants, 18.291 punts.
 
Postius ha fet balanç aquest dijous de la campanya ‘Lleida es mou’ endegada per CiU en els darrers mesos amb l’objectiu de millorar la mobilitat i la gestió del trànsit. En aquest sentit, s’han detectat un centenar de punts en els barris de la ciutat que necessiten una millora per guanyar en visibilitat i accessibilitat. 
 
D’altra banda, una de les queixes més habituals traslladades pels diferents col·lectius de conductors (taxistes, conductors d’autobusos, transportistes i particulars) amb qui han contactat els regidors del Grup CiU se centra en els radars i els elements de control semafòric. En aquest sentit, explica: “La detracció de punts per multes és una de les principals queixes dels ciutadans en matèria de mobilitat perquè tenen la sensació que la seva implantació respon a un afany recaptatori i sancionador”.
 
Davant aquesta situació, ha plantejat la incorporació de radars pedagògics “per conscienciar i advertir els conductors de la importància de respectar la velocitat màxima permesa a la qual poden circular a un cost 0”, ha concretat Postius. Aquests dispositius consisteixen en uns panells electrònics que mostren als conductors la velocitat a la qual estan circulant i alhora els alerten si superen els límits de la via. La particularitat d’aquests radars pedagògics és que només mesuren i informen de la velocitat, però no sancionen. L’objectiu dels mateixos és conscienciar als conductors de la velocitat a la qual estan circulant per tal que la redueixin i alhora recollir dades del comportament dels vehicles en els punts escollits. En aquest sentit, Postius ha puntualitzat que aquesta mesura ha permès reduir la velocitat mitjana dels vehicles en un -10% i la velocitat punta en un -20% a ciutats com Barcelona o Girona.
 
“Instem l’equip de govern de la Paeria a apostar, a banda de les accions de caràcter sancionador, per mesures de caràcter pedagògic que inciten a la reflexió directa de la ciutadania davant la responsabilitat de conduir, i més en entorns especialment sensibles pel risc viari”.
 
Comptadors regressius als radars semafòrics
En segon lloc, Postius proposa també instal·lar comptadors regressius digitals als radars semafòrics de Lleida, visibles per als vehicles, i que s’activen quan queden un cert nombre de segons perquè canviï de color verd a vermell per fer més efectiva la seguretat viària i evitar possibles accidents. Tanmateix, “la percepció que en té el conductor és que s’han ubicat amb ànim més lucratiu que veritablement dissuasori”, ha precisat Postius.  
 
En aquest sentit, les dades de Paeria revelen que fins a l’octubre de 2015 es van recaptar un total de 1’8 milions d’euros des de la posada en marxa l’any passat dels semàfors amb càmera i els radars fixos de velocitat“Malgrat tot, no s’ha traduït en una millora tangible de la seguretat en els carrers i vies de Lleida i d’un descens de l’accidentalitat”, diu Postius, qui subratlla la importància d’invertir en campanyes de sensibilització entre els conductors per alertar i fer pedagogia del risc de circular a una velocitat dins de les ciutats.