Catalunya Diari

Ara toca la primària

Ara toca la primària| Javier Giménez

 



Recentment, el conseller de Presidència, Francesc Homs, ha informat que el govern vol impulsar l’adaptació a l’horari europeu per facilitar la conciliació de la vida laboral i familiar. En aquest sentit el Govern s’ha compromès a presentar ben aviat canvis legislatius “oportuns” i mesures “concretes” per “passar d’un horari franquista irracional a un democràtic i racional”.
 
La racionalització i flexibilització horària s’ha de fer també en el món productiu, a les empreses; permetent a pares, mares i fills conciliar la vida familiar, personal i laboral. I per a la UGT, quan parlem de la conciliació de la vida laboral i personal hem d’incloure també el temps escolar, social i familiar. 
 
A Europa més de 16 països tenen implantada la jornada continuada (intensiva); a Espanya la majoria de les CCAA la tenen o coexisteixen els dos tipus de jornada escolar: la continuada i la partida; i pel que fa a Catalunya la majoria dels centres de secundària han implantat la continuada, amb èxit i valoració positiva.
 
Pel que fa a l’organització del temps escolar, la realitat social de cada centre ens porta a situacions i necessitats diverses. És per això que la Federació de Treballadors de l’Ensenyament de la UGT (FETE-UGT), dins el marc de la LEC i el Decret d’Autonomia de Centres, reivindica el dret de la comunitat educativa del centre a decidir quin tipus de jornada, partida o intensiva, vol.
 
Des del 2012 el Departament ha impulsat en centres d’infantil i primària, val a dir que cap a les terres de Lleida (cinc al Baix Empordà i un al Baix Llobregat), plans pilot per avaluar l’impacte de la jornada continuada en la millora del rendiment escolar, coordinació dels serveis locals, despeses energètiques, temps de preparació i de formació continua del personal, millora de la conciliació familiar i repercussions en les activitats extraescolars. 
 
Aquest curs el Departament havia de fer publiques les primeres valoracions, però sense cap explicació ha decidit aplaçar-ho.
 
Parlar de temps escolar és parlar dels horaris dels alumnes, dels horaris dels professionals, del lleure, d’extraescolars, de la distribució d’horaris curriculars i extracurriculars, de la participació i implicació de l’entorn, de la implicació dels ens locals en l’educació, de la conciliació de la vida personal. I de la capacitat de la comunitat educativa per decidir el seu projecte d’escola.
 
Javier Giménez, responsable de l'Ensenyament Públic a la FETE-UGT de Lleida



Comentaris

envia el comentari