Catalunya Diari

Augmenten les estafes a Lleida, sobretot, en delictes informàtics

Els Mossos alerten que els delinqüents s'adapten al consum i usen la psicologia «perquè fem el que no volem fer»

Els Mossos d'Esquadra alerten que les ciberestafes segueixen estant a l'ordre del dia. Amb l'inici de la pandèmia aquest tipus de delictes van augmentar fins un 70% i Internet segueix sent el mitjà preferit per a aquest tipus de delinqüents, un any després.

 NOU NÚMERO DE WHATSAPP: T'enviem les notícies més importants de Lleida al WhatsApp totalment gratis. Punxa aquí!

Des que va començar la pandèmia, en un any, al març de 2020, i fins al març de 2021, mes fins al qual es disposen de dades oficials dels Mossos, s'han denunciat a la demarcació de Lleida 4.014 estafes, és a dir, de mitjana, 364 al mes i una dotzena al dia. Del total d'estafes més d'un 80% es consideren delictes informàtics, ja que s'han dut a terme mitjançant algun suport electrònic. 

Imatge d'un ordinador i un telèfon mòbil
Augmenten les estafes a Lleida, sobretot, en delictes informàtics | Imatge de Firmbee a Pixabay

Un 22% més en tres mesos

«Els delinqüents es traslladen allà on és la gent, s'adapten al consum i utilitzen tècniques psicològiques per fer-nos fer el que no volem fer», alerta el coordinador dels grups de la Regió Policial de Ponent de Prevenció, Jordi Cortasa. A Lleida, les estafes han augmentat un 22% del gener al març de 2021 respecte al primer trimestre del 2020 i més d'un 80% s'han fet per Internet. 
 

Segons explica Cortasa, la majoria d'estafes es fan a través de compres on-line, amb vendes de productes a un preu molt atractiu, que el consumidor paga i mai rep. A l'estiu també proliferen molt les estafes a través de lloguers d'apartaments.
 

Altres ciberestafes habituals es duen a terme a través del mètode conegut com a 'phishing', un frau de suplantació de personalitat que es fa amb un correu electrònic o SMS amb el que es demanen dades sobre les targetes de crèdit o claus bancàries. 
 

«Les que arriben per SMS són més perilloses perquè ho relacionem amb un canal més oficial, ja que ara per exemple rebem SMS reals de Salut o de companyies telefòniques», destaca. Els ciberdeliqüents també utilitzen els SMS per demanar dades personals al·legant que hi ha hagut algun problema amb un paquet, explica Cortasa.
 

Els Mossos expliquen l'exemple de les estafes per WhatsApp. «Una persona rebia un WhatsApp d'un amic dient que no li funcionava l'aplicació i que no rebia missatges. Ens deia que rebríem un missatge amb 6 xifres i que li diguéssim. Llavors, el delinqüent utilitzava aquest codi de 6 xifres per poder entrar en el nostre telèfon», recorda Cortasa. 
 

I a més a més, a banda de tot això, els Mossos reconeixen que és «complicat» perseguir aquests delictes perquè hi ha grups organitzats que treballen des de l'estranger. 

Claus per evitar ser víctimes d'una ciberestafa

Per evitar ser víctimes d'una ciberestafa, els Mossos recomanen activar segons i tercers factors d'identificació, tant al banc, com al mòbil o al correu electrònic perquè llavors l'usuari rep un missatge en què s'alerta si es vol autoritzar un canvi de contrasenya, la qual cosa «et fa sospitar».

Pel que fa a les compres per Internet, Cortasa recomana tenir en compte si des d'una aplicació es deriva el pagament cap a una altra pàgina que no té res a veure amb la primera. «Si ens envien un enllaç de pagament que no ve directament a través de la plataforma, desconfiem», apunta. També cal comprovar si quan es fa el pagament apareix l'https.

«Si no hem comprat mai en una plataforma, hem de mirar que l'adreça electrònica sigui vàlida, que no hi hagi faltes d'ortografia, que hi hagi opinions de la gent, que tingui dades de contacte i de registre, mirar quines polítiques de cancel·lació hi ha, quins sistemes de pagament admet la pàgina, que la pàgina obri les TPV virtuals o optar per targetes virtuals», recomana Cortasa.


 


Comentaris

envia el comentari