El centre comercial de l’Estació de Lleida podria generar fins a 3.000 llocs de treball

Imatge de la presentació de l'estudi

Imatge de la presentació de l'estudi | LleidaDiari.cat

 

El paer en cap, Àngel Ros, ha presentat aquest dimecres a La Llotja el resultat de l'Estudi d'impacte econòmic i social de la implantació de nous equipaments comercials a Lleida, amb el tinent d'alcalde Rafael Peris i els responsables de l'empresa a la qual la Paeria ha encarregat el document, Institut per la Millora Social i Econòmica, (IMSE-RBD), Roger Gaspa i Jordi Bailach. L'estudi assegura que en un context de creixent recuperació econòmica és necessari enfortir el comerç de la ciutat davant els nous models de consum i fixar-ne la capitalitat. A més, destaca que es tracta d'una estratègia a curt termini i amb efectes positius immediats per al comerç urbà lleidatà.

 

A la presentació, l'alcalde ha explicat que l'estudi aposta per la creació de noves superfícies comercials amb nous formats i ho concreta en el projecte de l'estació. En aquest sentit, l'assenyala com a motor comercial clau a curt termini, perquè genera sinergies vertebrant el comerç existent al centre de la ciutat, des de l'Eix Comercial fins a l'efecte radial amb les diferents zones comercials: Pardinyes, Balàfia, Clot i també Zona Alta. Segons l'anàlisi de l'estudi d'IME-RBD, el projecte de l'estació, en format de centre comercial a cel obert, té capacitat per generar, d'una banda, un impacte econòmic de 333 milions d'euros, 168 dels quals directes, i de l'altra, 3.172 llocs de treball, 1.681 dels quals també directes. 

 

En aquest sentit, l'alcalde ha explicat que aviat es reuniran amb el Ministeri de Foment per resoldre dos punts que han de servir per tirar endavant amb el projecte. D'una banda, concretar el dibuix dels 60.000 m2 de sòl comercial i de l'altra, la desafectació del transit ferroviari dels terrenys per situar l'estació d'autobusos al Pla de l'Estació.  Precisament, Rafael Peris ha assegurat que l'aposta de la Paeria és per aquest pla, que aportaria polaritat comercial, valor afegit i atracció.

 

El projecte de Torre Salses

Una altra de les àrees potencials per desenvolupar és la zona SUR-42, de Torre Salses, que ja ha obtingut llum verda per part de la Generalitat després de tres anys de tràmits. Ros ha indicat que l'espai SUR-42 implica el creixement residencial entre Magraners i Bordeta i la connexió dels tres barris del marge esquerre, Cappont, Bordeta i Magraners, amb un vial important per a la ciutat. El seu desenvolupament comporta també el creixement amb parc de mitjanes superfícies per ordenar la situació d'aquest tipus d'equipament comercial. 

 

Roger Gaspa, expert en models urbans de desenvolupament socioeconòmic de la consultora IMSE-RBD, ha definit l'àrea d'influència del comerç de Lleida, en una isòcrona de fins a 50 minuts, de 482.400 residents i més de 1.800 milions d'euros de demanda potencial agregada. En aquest sentit, ha emfasitzat que la ciutat de Lleida només reté el 33% de la despesa potencial dins de la seva àrea d'influència i, en conseqüència, ha de trobar la fórmula per atraure els 622 milions d'euros que actualment es perden en benefici d'altres ciutats.

 

L'Estació i SUR-42 Torre Salses són dues de les àrees de potencial desenvolupament comercial de la ciutat. L'estudi descriu una avaluació de l'impacte socioeconòmic en relació a les 2 àrees: ARE a l'antiga carretera N-II i Gran Gardeny (Vall Rufea). La primera, amb un sostre comercial de 78.000 m2, amb desenvolupament possible en clau de baixos comercials, pel que el barri el comerç creixen de forma conjunta, amb una nova trama de comerç urbà integrat. Gran Gardeny, amb uns 21.000 m2 de sostre comercial, completaria l'oferta actual i generaria una polaritat als límits de la trama urbana.