Catalunya Diari

Eduquem en una economia crítica i plural. Fora l'EFEC dels centres educatius

Eduquem en una economia crítica i plural. Fora l'EFEC dels centres educatius| Permanent del Secretariat Intercomarcal d’USTEC·STEs

 



L’any 2013, el Departament d’Ensenyament va signar un conveni de col·laboració per posar en marxa un partenariat público-privat (Generalitat, Institut d’Estudis Financers i BBVA, CaixaBank, Banc Sabadell, Santander i Caixa d’Enginyers) per fer arribar l’educació financera als centres educatius. Aquest conveni es diu EFEC (Educació Financera a les Escoles de Catalunya) i compta amb una borsa de voluntaris, treballadors de bancs i caixes -alguns jubilats- que ofereixen un curs sobre la gestió dels pressupostos personals, la planificació financera i l’estalvi i també sobre com endeutar-se amb productes de crèdit. Aquest programa és presentat com una oportunitat perquè l’alumnat conegui els termes més comuns sobre finances i consum “intel·ligent”. Però lluny de la propaganda i la retòrica amb què s’ofereixen aquests tallers, es presenta el consum i l’endeutament com a pauta de comportament desitjable i el sistema capitalista com l’únic model econòmic possible, deixant de banda la pluralitat i el pensament crític imprescindibles en tot procès educatiu i de desenvolupament personal.
 
El fet que el Departament d’Ensenyament promogui la presència d’aquestes entitats financeres a les aules, legitima el seu relat sobre les causes de la crisi, alliberant-les de tota responsabilitat i facilitant així el seu rentat de cara i culpabilitzant les famílies del sobreendeutament irresponsable. En les sessions que es desenvolupen en els instituts d’arreu del país no es parla de l’estafa de les preferents, ni de les clàusules terra ni de la manipulació que els gegants de les finances europees van fer de l’euríbor. Ni tampoc dels emoluments astronòmics dels seus alts executius, alguns dels quals se’ls autoatorgaven pocs dies abans de que les seves entitats fessin fallida i passessin així a ser objecte de rescat amb els diners dels contribuents.
 
Les entitats, associacions, plataformes i sindicats signants d’aquesta campanya per fer fora l’EFEC dels centres educatius considerem que l’educació sostinguda amb fons públics no es pot alinear amb el discurs de les entitats financeres que han estat en bona mesura un dels elements responsables de la pitjor crisi econòmica viscuda des de la de 1929 i que ha deixat als vorals de la societat milers i milers de persones, condemnades a la precarietat, l’atur, i sense expectatives de poder-se desenvolupar amb la mínima dignitat exigible. 
 
Per aquest motiu, la Plataforma PLEEC (Plataforma per una Educació en Economia Crítica) constituïda al llarg dels darrers mesos i presentada en societat el passat dia 19 d’abril fa una crida als centres educatius de Catalunya perquè no sol·licitin aquesta formació de mans de la banca i reclama al Departament d’Ensenyament que doni per acabat el conveni amb l’Institut d’Estudis Financers i aposti inequívocament per un altre model d’educació financera i d’aprenentatges que tingui un caire més social. Les perspectives de l’economia crítica, solidària, feminista i ecològica haurien de ser integrades en el currículum oficial i ser impartides pel professorat del Departament d’Ensenyament.
 
En l’acte de presentació de la campanya, una família afectada per l’onada de desnonaments practicats en els darrers anys es preguntava: “No en tenen prou amb els milers de milions de beneficis obtinguts a costa dels abusos i enganys realitzats fins ara?". La Miren Etxezarreta, catedràtica jubilada d’economia i membre del Seminari Taifa responia: “No en tenen prou amb el que tenen, també volen el futur”. I aquest futur és el que cal preservar. S’hi pot col·laborar, benvolgut lector, signant -si així ho estimes oportú- a l’adreça www.educaciocritica.cat
 
Permanent del Secretariat Intercomarcal d’USTEC·STEs (IAC)


Comentaris
Carlos
Molt bon article. 100% d'acord :)

envia el comentari