El 54,22% de la població de 85 anys o més de Lleida, usuària del Servei de Teleassistència Municipal

Lleida forma part de la xarxa de Ciutats Amigables amb les Persones Grans, promoguda per l'Organització Mundial de la Salut
Els estris de teleassistència usats a Lleida | LleidaDiari.cat

Lleida forma part de la xarxa de Ciutats Amigables amb les Persones Grans, promoguda per l'Organització Mundial de la Salut. Aquest col·lectiu de lleidatanes i lleidatans centra l'acció municipal amb un ampli conjunt de serveis adreçat a vetllar per la seva qualitat de vida en un doble sentit: programant activitats i oferint serveis que els facilitin la seva autonomia en els casos en què és necessari suport. L'alcalde de Lleida, Àngel Ros, ha destacat que «l'atenció a la gent gran es manté com un dels principals requeriments de la ciutat per als anys vinents, responent a l'augment de l'esperança de vida però també a l'increment dels índexs de solitud de les persones grans. La teleassistència gratuïta i universal a partir dels 65 anys ha estat un pas important». El paer en cap ha recordat també que l'Ajuntament de Lleida encapçala els ajuntaments catalans de més de 50.000 habitants que destinen més recursos a la despesa social, segons les dades del Ministeri d'Hisenda i Administracions. 


En l'actualitat, 5328 persones són usuàries dels Serveis de Teleassistència Domiciliària i hi ha 2373 persones que utlitzen les polseres. Aquestes polseres localitzadores faciliten, en el cas que l'usuari pateixi algun incident fora del seu domicili, que puguin ser localitzats per qualsevol ciutadà que porti un telèfon mòbil per mitjà d'un codi QR. Durant l'any 2016 el 22,34% de la població igual o menor de 65 anys ha gaudit del servei de Teleassistència, el 38,79% de persones de fins a 75 anys. Cal destacar que el 45,34% dels usuaris viuen sols i un 68,5% són dones. En total, un 3,85% de la població de Lleida és usuària del Servei de Teleassistència Domiciliària, un programa que és gratuït i universal a partir dels 65 anys, també per als majors d'edat i menors de 65 amb dependència.


 

El Servei de Teleassistència Municipal mitjançant un senzill penjoll que porta un botonet de trucada, posa en comunicació a la persona amb una central d'atenció les 24 hores del dia, cada dia de l'any. Els professionals d'atenció, una vegada valorada la situació, mobilitzen els recursos adients a cada cas: sanitaris, socials, familiars, etc. El servei realitza, també, trucades i visites de seguiment a les persones usuàries, amb una periodicitat que s'estableix segons el nivell de risc amb el qual s'hagi valorat la persona. Així mateix, ofereix la possibilitat de fer ús d'un servei d'agenda per a recordatoris de visites mèdiques, control de medicació o dates assenyalades, entre altres.

 

Aquestes prestacions bàsiques es complementen amb un seguit de dispositius de seguretat -detectors de gas, de fum, de mobilitat, control passiu d'inactivitat, així com, en situacions específiques, teleassistència mòbil i sistemes de servei adaptats a persones amb dificultat en la comunicació verbal- d'acord amb la valoració que realitzi el treballador social.


 

L'Ajuntament també ofereix els Serveis d'Atenció Domiciliària (SAD) o Servei d'Ajuda a Domicili, consistents a donar suport i millorar les situacions generades per la manca d'autonomia física, psíquica i situacions de dependència. Els serveis que s'ofereixen són ajuda personal ( higiene personal, suport personal i/o familiar, acompanyament fora de la llar, control de la medicació, alimentació, etc. ) i ajuda a la llar.




Comentaris

envia el comentari